18 maart 2024

Ernest van der Kwast wordt tiende Vrije Schrijver

Ernest van der Kwast wordt de nieuwe Vrije Schrijver vanaf 1 mei. Hij is de tiende schrijver die een jaar lang rondloopt op de VU. Hij geeft colleges, bezoekt met groepjes studenten andere schrijvers en houdt aan het einde van zijn jaar de Abraham Kuyper Lezing.

Van der Kwast schreef tot nu toe zes boeken. Zijn bekendste is Mama Tandoori, over een half-Indiase jongen die opgroeit in Rotterdam. De roman is deels autobiografisch; Van der Kwast zelf heeft ook een Indiase moeder.

Vluchtelingstudenten

Op de VU wil Van der Kwast ook de diversiteit opzoeken. ‘Ik zou graag vluchtelingstudenten willen betrekken bij de activiteiten die ik als gastschrijver zal ontplooien’, zegt hij op de website van de VU.

Gedurende het jaar schrijft Advalvas geregeld over Van der Kwasts activiteiten op de VU.