17 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Erasmus vindt geen lek

De Erasmus Universiteit Rotterdam gaat niemand straffen voor ‘lekken’ naar de pers over het vermeende plagiaat van Dymph van den Boom. De bron is niet gevonden, ondanks onderzoek naar de e-mails van 22 medewerkers.

Dat meldt Erasmus Magazine zojuist. De ingehuurde bedrijfsrechercheurs hebben niet kunnen bepalen wie NRC Handelsblad heeft getipt over het mogelijke plagiaat in de toespraken en het proefschrift van Dymph van den Boom, oud-rector van de Universiteit van Amsterdam. Zij werkte als decaan aan een Rotterdamse faculteit, maar trad af vlak voor het artikel verscheen.

Niks ernstigs

Er is wel “actief contact” met de krant geweest, maar er zou niets zijn gevonden dat ernstig genoeg is om maatregelen te nemen. De 22 medewerkers hebben bericht gekregen dat hun mail is bekeken.

In de academische wereld is met verontwaardiging gereageerd op het onderzoek dat het bestuur van de Erasmus Universiteit liet uitvoeren.