20 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

‘Er is niet één perfecte student’

Dymphe Mensink won de StudenTalentprijs. Zij ontwierp een online hulpplatform voor goede doelen én een betaalapp en rondde ondertussen haar bachelor glansrijk af.

Gefeliciteerd, je bent op het Nieuwjaarsgala uitgeroepen tot student van het jaar. De jury roemt je enorme wilskracht en voorbeeldfunctie. Hoe voelt dat?
“Dat is natuurlijk heel bijzonder om te horen over mezelf. Ik denk dat ik vooral steeds mijn eigen grenzen verleg. Toen ik begon met mijn studie had ik niet verwacht dat ik zoveel ernaast zou kunnen doen en toch mijn bachelor zou afronden met gemiddeld een 8,5. En die voorbeeldfunctie? Ook een groot compliment, maar ik denk niet dat er één perfecte student is. Je moet gewoon doen wat voor jou goed voelt.”

Je combineert volgens de jury sociale betrokkenheid, zakelijk ondernemerschap en uitstekende studieresultaten. Hoe doe je dat?
“Ik ben altijd druk bezig, misschien dat ik daardoor in een bepaalde flow zit. Als je al zoveel leuks doet, kan er best nog een avondactiviteit bij. Het scheelt dat ik veel plezier heb in mijn studie en de stof daardoor sneller opneem, al moet ik natuurlijk ook gewoon hard studeren voor tentamens. In mijn ervaring is er veel mogelijk als je het maar goed inplant. Dat betekent dat ik soms een planning per uur moet maken, maar dan houd ik ook gewoon vrije tijd over. Ik speel piano, bak graag, doe aan schaatsen, spreek af met vriendinnen en heb zelfs tijd voor Netflix.”

Je richtte het Student Idea Network op. Wat is dat precies?
“In een online omgeving geven studenten advies aan goede doelen. We selecteren telkens één goed doel met een probleem of een vraag. Mijn vriend en medeoprichter Stef Jager en ik zetten dit vraagstuk online en studenten uit verschillende studierichtingen kunnen hun ideeën toevoegen. Dat kan bijvoorbeeld gaan over het werven van donateurs, het vergroten van de naamsbekendheid of het vinden van de juiste rechtsvorm. Stef en ik verwerken alle input tot een concreet verslag. Zo helpen we goede doelen en geven we studenten de mogelijkheid praktijkervaring op te doen.”

Samen met Stef bedacht je ook de app Payly, wat houdt die in?
“Het zou toch handig zijn als je in een restaurant niet hoeft te wachten op je rekening, maar gewoon met je mobiel kunt betalen en weglopen? Dat helpt ook meteen restaurants die een personeelstekort hebben. Stef heeft de app gebouwd, ik doe de vormgeving, onderhoud de contacten en zorg voor de partnerships. Zo werken we bijvoorbeeld samen met online betaalsysteem Mollie en meerdere kassasystemen. De tests zijn geslaagd, dus op dit moment zijn we op zoek naar geschikte restaurants om de app daadwerkelijk te gaan gebruiken.”

Dacht je niet zelf stiekem ook: ik moet eigenlijk wel winnen?
“Absoluut niet! Ik was al verbaasd dat ik bij de laatste drie terechtkwam en vond de andere finalisten nogal indrukwekkend. Ook toen de prijs werd uitgereikt, was ik helemaal niet bezig met winnen. Ik was alleen een beetje zenuwachtig omdat we vragen moesten beantwoorden op het podium van de aula. Toen ik als winnaar werd genoemd, besefte ik totaal niet wat er gebeurde. Nog steeds niet helemaal, eigenlijk.”

Bij de prijs hoort een cheque van 4.000 euro. Wat ga je daarmee doen?
“Het geld komt eerst op een spaarrekening, tot ik ben afgestudeerd. Ik doe nu de master rechtsgeleerdheid: privaat- en bestuursrecht. Uiteindelijk wil ik advocaat worden en dan kan ik het geld goed gebruiken om mijn eigen kantoor te openen. Dat is mijn grootste droom. Ik wil zwakkere partijen helpen, werknemers in oneerlijke situaties bijvoorbeeld, want ik weet inmiddels dat daar mijn hart ligt. En ik wil natuurlijk bezig blijven met goede doelen, ondernemen en technologie. Als het even kan blijf ik dat allemaal combineren.”