16 maart 2024

Eos-voorzitter Rebakah Simmons

Eos viert feestje

Faculteitsvereniging Eos (Sociale Wetenschappen) is jarig en dat moet worden gevierd. Vanmiddag opende de studentenvereniging van de Sociale Faculteit het vierde lustrum met een kleine bijeenkomst in de kerkzaal.

Kersvers voorzitter Rebekah Simmons herinnerde de aanwezigen eraan hoe Eos op 27 augustus 1996 het levenslicht zag en inmiddels is uitgegroeid tot een volwassen vereniging met een breed scala aan activiteiten.

Zelf begon ze haar carrière als student politicologie en antropologie bij Eos drie jaar geleden in de borrelcommissie. Nu is ze een jaar voltijds bestuurder. Eos is volgens haar nog steeds in ontwikkeling. De naam is niet voor niets ontleend aan de godin van de dageraad. Dus elke dag zal iets nieuws brengen.

Veel activiteiten

Eos staat natuurlijk niet alleen voor borrelen, maar biedt een breed scala aan activiteiten, van pubquizen tot studiecongressen. En er bestaat niet voor niets een commissie ‘fun‘.

“Mijn activiteiten voor Eos hebben veel bijgedragen aan mijn persoonlijke ontwikkeling. Dus haal meer uit je studie door mee te doen met de vereniging,’’ riep Simmons de aanwezigen op.

Een kleine schaduw over de bijeenkomst was dat de rector, die de opening zou verrichten, onverwacht door familieomstandigheden moest afzeggen. Ook was niemand van het faculteitsbestuur bij de opening aanwezig. Dat was in vergadering.

Sport en spel

Vanavond  is er een groot feest in de Escape. Daarom heeft de lustrumcommissie met een vooruitziende blik morgenmiddag een ‘Heel Eos Brakt’-bijeenkomst gepland.

Verder staan er deze week sport en spel op het programma en is er een carrièredag met onder meer een workshop onder leiding van kolonel Bolderheij van de Nederlandse Defensie Academie.

En vrijdag is er een groot galafeest in slot Assembergs.

Minder Boeken

Hoewel de voorzitter optimistisch vooruitblikte op de volgende twintig jaar van Eos, zijn er ook wat sombere wolkjes aan de lucht. Minder eerstejaars worden namelijk lid van de club omdat in het onderwijs steeds minder boeken worden gebruikt.

In plaats daarvan ligt de nadruk op readers en artikelen. En waarom werd je lid als eerstejaars? Juist vanwege de reductie op studieboeken.

Dus bezint de vereniging zich de komende tijd op de vraag hoe meer studenten bij de activiteiten van Eos betrokken kunnen worden. Het beleidsplan van het nieuwe bestuur heeft dan ook  de titel ‘Engagement’.