NIEUWS

Onderwijs 10 januari 2017

Empathie voor beginners

reacties 1

Een kunstbeurs voor de opleiding Geneeskunde? Zijn ze helemaal in de war bij het Mondriaan Fonds? Nee dus, vertelt VUmc-opleidingsdirecteur Gerda Croiset. 

“We hebben onlangs een subsidie gekregen omdat we met kunstenaars samenwerken om aanstaande artsen te leren hoe ze zich meer kunnen inleven.” Dat doet de opleiding onder meer met filmpjes over de vraag wat een goede arts is.

Een goede arts

“Het is een vraag die wij ons niet vaak stellen”, vertelt Croiset. “Tijdens de opleiding staat biomedisch redeneren op de voorgrond. De opleiding is heel erg cognitief gericht. Maar een goede arts kan niet alleen de juiste diagnose stellen. Die vraagt zich af waar de patiënt daadwerkelijk bij gebaat is.”

Inleven in de patiënt is daarbij van belang. Vooral als die een andere culturele of sociale achtergrond dan de arts zelf heeft. “Medisch gezien kan een recept voor vier keer per dag een tablet de beste optie zijn. Maar iemand die slecht voor zichzelf zorgt, houdt zich daar nooit aan. Als arts moet je daar ook rekening mee houden.”

Vergeetachtige oudere

De ene vergeetachtige oudere die strak volgens schema medicatie moet innemen, is de andere niet. “Woont iemand in bij familie of juist alleen driehoog achter zonder een buurvrouw die een oogje in het zeil houdt?  Als je dat weet, kun je iemand optimaal behandelen.”

Het initiatief kreeg 11.000 euro, waarmee het filmpje Voices on Cultural Empathy door kunstenaar Lina Issa van Art Partner gemaakt werd.

Op expeditie in Amsterdam-West

Empathie krijgt sowieso een grotere rol binnen de opleiding. “Bij de introductie laten we nieuwe studenten niet meer van het Leidseplein naar het Rembrandtplein fietsen. Ze moeten in Amsterdam-West op zoek naar kruiden om een Libanese maaltijd mee te maken. Zo komen ze ook eens bij de Turkse bakker en maken ze kennis met het andere Amsterdam.”

Kijk hier voor meer informatie over het Mondriaan Fonds.

Floor Bal

{ Lees de 1  reacties }

hits 9
Door Annemiek Shres… op 12 januari 2017

Ik juich het van harte toe dat er meer aandacht komt voor empathie bij de opleiding geneeskunde. Voor empathie hoef je niet eens letterlijk in andermans schoenen te gaan staan. Als je gevoelens en behoeften leert herkennen en benoemen, kun je horen hoe het met mensen gaat, wat ze nodig hebben en wat belangrijk voor hen is. Het mooie is dat behoeften universeel zijn; ieder mens - ongeacht cultuur of geloof - heeft dezelfde basisbehoeften. Op basis hiervan kun je tot een actie komen die in deze behoefte (en in die van jou als arts - mogelijk bijdragen aan de gezondheid van mensen) voorziet.

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.