16 maart 2024

Ondernemingsraadslid Esther Plomp in gesprek met Pieter Duisenberg

Duisenberg is er voor iedereen

De kersverse voorzitter van de VSNU Pieter Duisenberg maakt een kennismakingsrondje langs de universiteiten. Vandaag was hij op de VU, maar de aanwezigen bij het openbare gesprek maakten het hem niet moeilijk.

Zijn benoeming was zo omstreden dat aan de UvA zelfs een handtekeningenactie tegen hem werd gestart. Als Tweede Kamerlid van de VVD had hij namelijk uitspraken gedaan die niet bij iedereen in goede aarde vielen. Zo zou hij een onderzoek willen naar de politieke voorkeur van wetenschappers.

Maar zijn uitspraken zijn in de media verkeerd geframed zei hij nadat collegevoorzitter Jaap Winter de kwestie aan hem voorlegde. Hij wil een onderzoek of wetenschappers echt in absolute vrijheid hun werk kunnen doen en hun mening geven. Een zaak die volgens hem urgent is nu steeds meer onderzoek door externe opdrachtgevers worden gefinancierd. Daarom moet er een gedragscode komen dat wetenschappers echt onafhankelijk onderzoek kunnen blijven doen. De KNAW onderzoekt de kwestie en daar is het volgens Duisenberg  in goede handen.

Extra geld voor alle studenten

Een andere kwestie werd hem voorgelegd door Dastan Hamas, student-assessor bij het bestuur van de School of Business and Economics. “Als Kamerlid heeft u er voor gepleit dat er meer geld gaat naar de technische universiteiten. Maar alle studenten hebben moeten inleveren voor invoering van het leenstelsel. Dan moeten toch ook alle studenten profiteren van investeringen in beter onderwijs?”

Ook in deze zaak stelde Duisenberg niet juist door de media te zijn geciteerd. Hij wilde aan de orde stellen dat het vreemd is dat extra studenten worden geworven voor technische opleidingen omdat dat maatschappelijk nuttig is, maar er vervolgens studiestops worden ingesteld omdat die opleidingen de aanwas niet aankunnen. “Ik wilde aansporen om te zoeken naar creatieve oplossingen, maar ik ben het met Dastan eens dat de kwaliteit van het onderwijs voor alle studenten beter moet worden.”

Meer samen doen

In zijn openingsspeech benadrukte hij dat de universiteiten vooral meer moeten samenwerken en dat het zijn taak als voorzitter van de VSNU is die gezamenlijkheid te organiseren en naar buiten te brengen.

Hij vindt het nieuwe regeerakkoord een vooruitgang. “Er komt 400 miljoen euro structureel bij voor onderzoek. Wat mij betreft is het glas daarmee half vol.” Hij pleit ervoor ook het budget per student te verhogen. “Nederland ligt wat dat betreft achter bij omringende landen, zoals de Scandinavische.”

VSNU tekent petitie niet

Overigens meldde Het Financieele Dagblad vandaag dat de VSNU weigert de petitie te tekenen van docenten en hoogleraren voor meer investeringen in het hoger onderwijs:  ‘Het formeel steunen van de petitie lijkt ons, gezien het feit dat wij in gesprek zijn over het regeerakkoord, nu niet de juiste weg’, zegt Duisenberg in het FD. De petitie is inmiddels wel ondertekend door de VU.

Duisenberg onderkent de enorme werkdruk van  het universitaire personeel en wil daar wat aan doen. “Op mijn eerste werkdag heb ik gevraagd of er onderzoeken zijn naar de werkdruk en arbeidstevredenheid op universiteiten. Met dat onderwerp moeten we zeker aan de slag.” De enorme hoeveelheid tijd die gaat zitten in het aanvragen van onderzoekssubsidies (die dan meestal niet worden toegekend) wil hij gaan aanpakken.

En zo werd het toch nog een prettig gesprek. Duisenberg beloofde regelmatig terug te komen om te horen hoe het op de VU gaat en wat er onder het personeel leeft.