26 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Driehonderd studenten de dupe van studieschuld ouders

Driehonderd studenten raken hun aanvullende beurs geheel of gedeeltelijk kwijt, als ouders met een studieschuld meer moeten bijdragen aan de opleiding van hun kinderen.

Dat schrijft minister Bussemaker aan de Tweede Kamer. Het kabinet wil de studiefinanciering ‘vereenvoudigen’ en minder rekening houden met allerlei omstandigheden. Daardoor wordt het voor studenten moeilijker om een aanvullende beurs te krijgen.

Meer bijdragen

Zo blijft de studieschuld van ouders voortaan buiten beschouwing. Of ze maandelijks moeten aflossen bij DUO, maakt niet langer uit voor het bedrag dat ouders geacht worden te betalen aan de studie van hun kinderen. In circa driehonderd gevallen betekent dit dat ze meer moeten bijdragen, aldus Bussemaker.

Ook houdt het kabinet niet langer rekening met het aantal minderjarige broertjes en zusjes dat een student heeft. Op dit moment gaat DUO er nog vanuit dat ouders minder aan een studie kunnen bijdragen als ze daarnaast voor jongere broertjes en zusjes moeten zorgen. Dat gaat veranderen. Kinderen uit een groot gezin hebben voortaan evenveel recht op geld van hun ouders als kinderen zonder broers en zussen.

Geen aanvullende beurs meer

Daar hangt een tamelijk precies prijskaartje aan: 363 euro per jaar per minderjarig kind. De maximale aanvullende beurs is meer dan drieduizend euro per jaar. Een student met drie broertjes en zusjes zou dan per jaar zo’n duizend euro studiefinanciering verliezen of zelfs helemaal geen aanvullende beurs meer krijgen.

De maatregelen zijn onderdeel van een bezuiniging uit het regeerakkoord van 33 miljoen. Als alles doorgaat verdwijnt de aanvullende beurs ook voor studenten met spoorloze ouders of voor studenten die ernstig gebrouilleerd zijn met hun ouders.

Weigerachtige ouders

Maar of alles doorgaat, valt nog te bezien. Veel partijen maken zich zorgen over de toegankelijkheid van het hoger onderwijs voor lagere inkomens. Zelfs regeringspartij PvdA wil de aanvullende beurs voor studenten met ‘weigerachtige en onvindbare ouders’ behouden.

Bussemaker maakt zich over die toegankelijkheid vooralsnog weinig zorgen. Het bedrag ter hoogte van de aanvullende beurs kan altijd worden geleend, schrijft ze aan de Kamer: “De regering verwacht daardoor geen noemenswaardige effecten op de toegankelijkheid.”