Wetenschap
& Onderwijs

Drie grote Europese beurzen voor VU-wetenschappers

Nederlandse onderzoeksinstellingen hebben veertien Europese advanced grants in de wacht gesleept. Daarmee staat Nederland op een gedeelde vijfde plaats. Het Verenigd Koninkrijk heeft naast zijn EU-lidmaatschap ook de koppositie ingeleverd.

In totaal reikte de Europese onderzoeksraad ERC dit jaar 185 advanced grants uit ter waarde van 450 miljoen euro. De beurzen, die kunnen oplopen tot 2,5 miljoen euro, zijn bedoeld voor ervaren wetenschappers.

Drie keer VU

Drie topbeurzen zijn voor wetenschappers die aan de VU en het ziekenhuis verbonden zijn. Natuurkundehoogleraar Gijs Wuite, klimaathoogleraar Jeroen Arts en bijzonder natuurkundehoogleraar Pieter Rein ten Wolde vielen in de prijzen.

Wuite gaat met supergedetailleerde lasertechnologie chromosomen in kaart brengen, om de structuur en organisatie van het DNA in chromosomen te doorgronden. Aerts gaat onderzoek doen naar het effect van de zeespiegelstijging op migratie bij kustgebieden wereldwijd. En Ten Wolde kijkt hoe goed bacteriën kunnen voorspellen hoeveel voedingsstoffen er in hun omgeving zijn – dát ze dat kunnen en erop kunnen anticiperen was al aangetoond. Ten Wolde voert zijn onderzoek uit bij Amolf (in de tabel ‘Stichting voor Fundamenteel Onderzoek der Materie’).

Teleurstelling

Zoals altijd moest de ERC ook dit keer veel onderzoekers teleurstellen. In totaal kwamen 1881 aanvragen binnen, waarvan slechts een krappe 10 procent werd gehonoreerd. Een op de vijf van de beurzen ging naar vrouwen.

Opvallend is dat het aantal toegekende beurzen voor het Verenigd Koninkrijk in twee jaar tijd gehalveerd is, van 66 naar 34. Het VK heeft zijn koppositie voor het eerst afgestaan aan Duitsland (35 beurzen). Frankrijk staat met 21 beurzen op de derde plaats, gevolgd door Zwitserland (16). Nederland deelt de vijfde plaats met Spanje.

ERC-president Mauro Ferrari waarschuwde al eerder voor de nadelige gevolgen van Brexit. “Collaboration is one of the biggest gifts we have in science and I am hoping for the best for our future relationship with the UK”, benadrukt hij opnieuw.

Advanced grants 2019 voor Nederlandse onderzoeksinstellingen

TU Delft

Vrije Universiteit Amsterdam en Medisch Centrum

Stichting voor Fundamenteel Onderzoek der Materie

Rijksuniversiteit Groningen

TU Eindhoven

Universiteit Utrecht

Erasmus Universiteit Rotterdam

Leids Universitair Medisch Centrum

VU tweede

Vorig jaar sleepte Nederland 23 advanced grants in de wacht, 9 meer dan nu. Maar de ERC heeft er ook minder uitgedeeld: 185 in plaats van 222. Het Nederlandse aandeel nam deze ronde af van 10 naar 7,6 procent.

De Technische Universiteit Delft gaat aan kop met drie beurzen, op de voet gevolgd door de Rijksuniversiteit Groningen, de Vrije Universiteit en de Stichting voor Fundamenteel Onderzoek der Materie.

Niet alle veertien beurzen gaan naar wetenschappers met een Nederlandse nationaliteit. Er zijn immers ook buitenlandse wetenschappers die in Nederland onderzoek doen, en omgekeerd Nederlandse wetenschappers die met hun beurs onderzoek doen in het buitenland. Gelet op nationaliteit staat Nederland met 16 wetenschappers op de vierde plaats in de ranglijst.