19 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Drie ERC Starting Grants voor de VU

Drie wetenschappers van de VU en het ziekenhuis krijgen een ERC Starting Grant. Ze gaan de komende jaren onderzoek doen naar fundamentalisme, de taal van de Papua’s en het visuele geheugen.

De winnaars zijn filosoof Rik Peels, taalwetenschapper Antoinette Schapper en neurowetenschapper Freek van Ede. Ze kunnen met hun beurs, die kan oplopen tot 2,5 miljoen euro per stuk, een klein onderzoeksteam opzetten.

Alle Nederlandse universiteiten en onderzoeksinstellingen samen hebben 53 Europese starting grants in de wacht gesleept. In totaal heeft de Europese onderzoeksraad ERC 408 beurzen toegekend, voor een totaalbedrag van 621 miljoen euro. Met de beurzen kunnen wetenschappers vroeg in hun carrière een onderzoeksgroep starten. Nederland scoort vaak goed bij de ERC.

Nederland derde

Alleen Duitsland (73) en het Verenigd Koninkrijk (64) wisten in deze ronde meer starting grants te bemachtigen dan Nederland. De slaagkans was niet bijzonder hoog: slechts 13 procent van alle aanvragen kwam door de selectie heen.

Van de 53 ‘Nederlandse’ beurzen gaan er 26 naar wetenschappers met de Nederlandse nationaliteit. De andere beurzen zijn voor wetenschappers met een andere nationaliteit, die hier hun onderzoek doen. Omgekeerd besteden vijf Nederlanders hun starting grant juist in het buitenland.

Deense winnaars

Opvallend goed scoren de Deense wetenschappers: die winnen 72 beurzen. Ook zijn er meer Fransen, Italianen en Israëliërs met een starting grant dan Nederlanders.

Onder de Nederlandse instellingen springt de Universiteit van Amsterdam eruit, die twaalf beurzen ontvangt. Utrecht krijgt er negen, waarvan drie voor het academische ziekenhuis. De sociale wetenschappen zijn goed voor 23 van de 53 Nederlandse beurzen.

Universiteiten

Universiteit van Amsterdam