18 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Drankverkoper stimuleert verantwoord alcoholgebruik studenten uit eigenbelang

Studentenverenigingen komen nogal eens negatief in het nieuws door overmatig drankgebruik en de schadelijke gevolgen daarvan, maar L.A.N.X. gaat samen met drankleverancier Diageo campagne voeren voor verantwoord alcoholgebruik. Daartoe heeft de vereniging een zogenaamd DRINKiQ-pact gesloten met Diageo.

“We werkten al samen met Diageo om onze leden bewuster te maken”, zegt Lanx-praeses Caroline Oomens, “en nu gaan we het grootser aanpakken.” Behalve stickers en banners wordt daarbij ook online voorlichting ingezet. Met een DrinkiQ-quiz kunnen studenten hun kennis van alcohol testen en er worden populaire mythes ontkracht, bijvoorbeeld dat je door het eten van vette snacks meer alcohol op kan.

Volgens Oomens is de houding van studenten ten aanzien van drank al een tijdlang aan het veranderen. “Een gezonde leefstijl wordt steeds belangrijker, en daar hoort ook verantwoord alcoholgebruik bij. Bovendien is de tijd voorbij dat je tien jaar over je studie kon doen. Studenten staan onder hoge druk, moeten hard werken om hun studie op tijd af te ronden, dan kun je niet elke nacht doorhalen.”

L.A.N.X. moedigt daarom alcoholvrije dranken aan. “Daar is ook steeds meer vraag naar”, aldus Ooms. Wie wel alcohol drinkt, krijgt het advies genoeg water te drinken. “Een studentenvereniging is er voor de gezelligheid, maar we moeten ook op elkaars welzijn letten.”

Langetermijnvisie

Eind vorig jaar werd bekend dat drankleveranciers studentenverenigingen korting gaven naarmate ze meer alcoholische dranken afnamen, maar Diageo moet daar niks van hebben. “We hebben een verantwoordelijkheid ten aanzien van de maatschappij”, zegt Athanasia Kanli van Diageo. “Daarom hebben we het afgelopen jaar zes miljoen euro besteed aan voorlichtingscampagnes bij studentenverenigingen in heel Europa.”

“Maar we denken ook dat het in ons eigen zakelijke belang is om studenten bewuster om te leren gaan met drank. Kijk, één van onze producten is het whiskeymerk Johnnie Walker, dat al tweehonderd jaar bestaat. Wij zouden graag zien dat het nog eens tweehonderd jaar blijft bestaan. Het is een langetermijnvisie.”