20 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Docent schrijft gedicht voor studente

Daan van Schalkwijk, docent onderzoeksmethodologie en statistiek aan het University College Amsterdam, de elitaire brede onderwijsinstelling van de VU en de UvA, heeft een gedicht geschreven voor één van zijn studentes.

Het is een gedicht over betrouwbaarheidsintervallen. Die waren volgens de studente saai. ‘Ik heb de handschoen opgenomen’, schrijft Van Schalkwijk, en een episch gedicht geschreven over een middeleeuwse koning die in een vertrouwenscrisis verkeert.’ Het gedicht begint zo:

My dearest people, oh my people’

The High King sighed in his high hall,

‘Oh, how my heart desires to know you,

But could I count you? Not at all!

Een schildknaap probeert de koning te helpen door hem te leren over betrouwbaarheidsintervallen:

‘Then well, for starters, take a sample,

Take it as random as one can,

From all the people in thy country,

May they be woman, child, or man.

‘Then from the sample, we must measure,

Whichever size thou longst to know.

It could be tallness, wideness, deepness,

Strength of arm or width of bow.

‘And now the trick, your Royal Highness,

That thee will grant thy dream so dear:

It from the averaged sample measure,

Will know your people without fear.

De schildknaap moet wel oppassen met wat hij zegt, want de adviseur van de koning is niet gediend van zijn nieuwerwetsigheden:

‘I do object, your Royal Highness

Cried out the kingdom’s senior sage

‘What madness does this scoundrel tell us,

So hot of blood and young of age?

Het is een lang gedicht, in zijn geheel hier te lezen, maar ook te downloaden, tegen betaling, als E-boek. De auteursopbrengsten daarvan gaan naar een goed doel: Harambee, een NGO die onderwijsprojecten in Afrika steunt.

Drie vliegen in één klap dus: een spannend gedicht, een leerzame les over betrouwbaarheidsintervallen (ik snap dit gedicht persoonlijk beter dan de Wikipedia-uitleg) en je kunt er nog een goed doel mee steunen, ook!