Wetenschap
& Onderwijs

Docent moet minder kopiëren

Docenten kopiëren en scannen weleens iets voor hun studenten. Dat moeten ze iets minder gaan doen, blijkt uit een nieuwe overeenkomst van de universiteiten met de stichting die auteursrechten in het onderwijs beheert.

Op digitale leeslijsten van docenten aan de universiteit staan vaak links naar open access artikelen of eigen werk, maar ook naar tijdschriften, boeken en artikelen waar eigenlijk copyright op rust. Dat kost dus iets.

Veertig pagina’s

Uit zulke publicaties mogen docenten nu tot veertig pagina’s overnemen voor hun lessen, mits dat maximaal 20 procent van het oorspronkelijke werk betreft, meldt koepelvereniging Universiteiten van Nederland (UNL).

Voorheen mocht een docent vijftig pagina’s hergebruiken, en maximaal 25 procent van het oorspronkelijke werk. Maar als het een klein boekje betreft, mag de docent sowieso tot vijfentwintig bladzijden gaan.

Dat zijn de nieuwe afspraken die UNL en auteursrechtenstichting UvO hebben gemaakt over het hergebruik van auteursrechtelijk materiaal op universiteiten. Deze zogenoemde Easy Access-regeling gaat zowel over digitaal gebruik (bijvoorbeeld in systemen als Canvas en Blackboard) als over papieren kopieën. Het akkoord geldt tot en met 2025.

Onderhandeling

De nieuwe regels zijn het resultaat van een onderhandeling. De universiteiten betalen de uitgever de komende jaren gezamenlijk elk jaar zo’n 7 miljoen euro. Maar de uitgever vermoedt dat het werkelijke hergebruik groter is dan wat dat bedrag dekt.

Daarom gaan de universiteiten de komende drie jaar preciezer bijhouden hoeveel er precies hergebruikt wordt, zegt de universiteitenvereniging. Om dat te meten ontwikkelen ze een programma met SURF, de ict-vereniging voor onderwijs- en onderzoek.