NIEUWS

Maatschappij 12 november 2019

'Dit geweld gaat om het marginaliseren van zwarte mensen'

Historicus Susan Legêne over de agressie tegen antizwartepietactivisten
reacties 3

De politiek moet onder ogen zien dat de gewelddadige aanval op een groep antizwartepietactivisten in Den Haag een daad van antizwart racisme is, schrijft het Koninklijk Nederlands Historisch Genootschap in een brief aan alle fractieleiders in De Tweede Kamer. VU-historicus Susan Legêne, die voorzitter is van het genootschap, vindt dit het moment om zich uit te spreken.

Het geweld tegen antizwartepietactivisten is al een paar jaar gaande, waarom klimt het Historisch Genootschap nu in de pen?
“Het verschil met de voorgaande jaren is dat dit geen confrontatie op straat was in een reactie op een antizwartepietdemonstratie, maar een overval. De belangrijkste reden voor onze brief is echter dat de belagers van Kick Out Zwarte Piet zich beroepen op traditie en geschiedenis. De overheid plaatst die aanval in het kader van de vrijheid van meningsuiting van de antizwartepietactivisten, die vrijheid moet inderdaad worden beschermd. Wij wijzen echter ook op een geschiedenis van antizwartracisme waar die aanval uit voortkomt. Als je dat niet benoemt, mis je het hele punt.”

Denkt u niet dat de aanvallers vinden dat hun eigenheid wordt bedreigd met het afschaffen van hun geliefde traditie?
“Vanochtend had ik het nog met studenten over Zwarte Piet. Een buitenlandse student was stomverbaasd te horen dat we hier nog aan blackface doen. Veel Nederlanders ontkennen dat Zwarte Piet hetzelfde is als bijvoorbeeld de Amerikaanse blackface, maar in de context van vandaag maakt Zwarte Piet onvermijdelijk deel uit van diezelfde traditie.”

Maar zo zien de voorstanders van Zwarte Piet dat niet, die bestrijden dat Zwarte Piet racisme is.
“Die kennen de zwarte geschiedenis niet, de geschiedenis van mensen die al eeuwen lijden onder dit soort racisme.”

Toch, hoe weerzinwekkend dat geweld ook, ziet u geen ruimte voor de mogelijkheid dat het de belagers van KOZP te doen is om het beschermen van hun eigen traditie?
“Met zoveel extreem geweld? Ik denk niet dat bij de belagers de warme liefde voor hun traditie zo diep zit dat ze daarom andere mensen aanvallen. Dit gaat niet om een traditie, dit gaat om het marginaliseren van zwarte mensen, bij wie het een diepgewortelde angst aanspreekt dat ze in Nederland niet veilig zijn. Dat gaat wel wat verder dan de angst voor het afschaffen van Zwarte Piet.”

Denkt u dat die aanval in Den Haag een keerpunt is in de discussie over Zwarte Piet, zoals de arrestatie, bij de Sinterklaasintocht van 2011 van Quinsy Gario en Jerry Afriyie dat ook was?
“Ik vind het best indrukwekkend dat zelfs GeenStijl schreef dat het ’t schaamrood op de kaken stond. Inderdaad was de arrestatie van Gario en Afriyie ook zo’n keerpunt. Aan de andere kant lijkt de hardhandige arrestatie van Gario en Afriyie ook te hebben doorgewerkt in het steeds gewelddadiger gedrag van de voorstanders van Zwarte Piet.”

Het Historische Genootschap heeft toch al eerder aandacht gevraagd voor het misbruiken van de geschiedenis door extreemrechts?
“Niet dat ik weet. Maar we hebben er wel geregeld over gediscussieerd,  mede naar aanleiding van een Duitse discussie over Zivilcourage en wanneer historici zich zouden moeten uitspreken. Onze uitkomst was dat we beslist niet overal met een belerend vingertje bovenop moeten gaan zitten. Maar hier is een grens overschreden: extreem, antizwart racistisch geweld met een beroep op onze geschiedenis. Een moment om ons uit te spreken.”

De brief van het Historisch Genootschap is hier te lezen.

Peter Breedveld
BEELD: Koninklijk Nederlands Historisch Genootschap

{ Lees de 3  reacties }

hits 3350
Door Bernice Meijerink op 12 november 2019

Waar beroept mevrouw Legêne zich op als ze zegt dat de aanval voortkomt uit een geschiedenis van antizwart racisme?

Door Eelker van Hagen op 12 november 2019

Tot diep in de jaren 80
werden slachtoffers van
marginalisatie van zwarte
Nederlanders behandeld
tegen Sintfobie omdat men dacht
dat hun veiligheid gediend was
bij het minder spoken zien tijdens
Sint en Piet omdat dat
al dat geweld maar “uitlokte”;
zie de redenering van de verdediging
van het geweld volgend
tot twee maal toe heeft men deze “aandoening”
internationaal erkend te krijgen.
Geschiedschrijvers hebben een morele plicht
de historische paralellen bloot te leggen
maar schieten nog altijd te kort
schromelijk te kort.

Door Matthew Frankener op 13 november 2019

Als ik zo vrij mag zijn om te reageren op de reactie van mevrouw Bernice Meijerink.

De spitsvondigheid van uw vraag brengt mij in een diepe staat van ongewis en beroering.

De eerste reactie bij mij was: 'is deze persoon echt heel erg dom óf is dit een zeer intelligent persoon'. Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel dit allerminst als een belediging. Graag verklaar ik mezelf verder.

Op basis van uw digitale vaardigheden kan ik concluderen dat u tenminste in staat bent om uzelf te verrijken met de diversiteit aan kennis welke online te vinden is. Uw naadloze beheersing van de Nederlandse taal, aangevuld met het correcte gebruik van de accent circonflexe, indiceert duidelijk een scherp intellect. Uw vraag is inhoudelijk en geeft duidelijk bewijs van uw begrip van het stuk. Al met al zou dit toch echt moeten duiden dat u een intelligent persoon bent.

Echter, evenals iedere andere lezer van uw reactie, blijf ik vallen over de ongerijmdheid van uw vraag: “waar is de geschiedenis van anti-zwart racisme nou toch op gebaseerd?”.

De perfectie van de tentoongespreide zotheid in deze vraag zou voor mij best het predicaat ‘kunst’ mogen dragen.

Uiteraard zal iedere lezer van uw vraag denken. Komt deze persoon wel buiten de deur? Heeft zij wel eens een zwart persoon gezien? Heeft zij nooit afgevraagd waarom die hier in Nederland zijn en zichzelf zelfs Nederlander noemen? Zijn namen (of pleinen) als Martin Luther King, Nelson Mandela of de Nederlandse WO2 verzetsstrijder Anton de Kom echt compleet langs iemand heen gegaan.

Bestaat iemand echt met het intellect begripvol het betoog van een historicus te lezen, maar in haar leven nog nooit geconfronteerd met enige vorm van kennis over de 300 jaren in de Nederlandse geschiedenis waarbij dit land zich verrijkte met het bedrijven van slavernij.

Nee, dat weiger ik te geloven. Niemand is zo onwetend of zo zou onwetend moeten zijn. Ik denk dat deze vraag een klacht is. Een beklag tegen het gebrek aan objectiviteit in het Nederlandse onderwijs, evenals een spiegel om deze noodzakelijke objectiviteit te benoemen, verbeteren en te koesteren.

In deze vraag wordt een karikatuur geschetst over hoe weinig kennis en begrip er heerst bij de Nederlandse anti-anti zwarte piet vertegenwoordigers. Zo sterk dat er bij enige vorm van cognitieve dissonantie direct een eigen geschiedschrijving uit de hoge hoed wordt getild. Dat de scheidslijnen tussen geschiedkundige feiten en meningen er uiteindelijk niet te doen.

Dus ja, u heeft gelijk. Anti zwart racisme heeft nooit bestaan en valt niet vanuit geschiedkundige feiten te staven. Tevens, Nederland heeft het EK in 1988 wel gewonnen. Slavernij heeft nooit bestaan en Indonesië is gewoon nog steeds Hollands.

Als zwarte Nederlander dank ik u voor dit stukje kunstvorm.

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.