Wetenschap
& Onderwijs

Digitaal toetsen: meer en beter

Het eerste bezwaar dat veel mensen inbrengen als het om digitaal toetsen gaat: dat je dan alleen multiple choice vragen kunt stellen. Fout: open vragen, open en gesloten vragen combineren, het kan allemaal. Studenten kunnen zelfs een tentamen maken via Word of invulbare PDF.

Er gaat wel eens wat fout, vertelde Bewegingswetenschapper Andreas Daffertshoffer gisteren bij de officiële opening van de digitale tentamenzaal (die al een tijdje wordt gebruikt), waar een enorm, interdisciplinair team aan de VU jaren naartoe heeft gewerkt. Zo gebeurde het een keer dat halverwege een tentamen het systeem crashte. Alle resultaten waren verdwenen. Zijn studenten waren niet blij, onthulde Daffertshoffer.

Eerste universiteit

De voordelen zijn legio: tijdwinst, meer objectiviteit en geen onleesbare handschriften meer. Bovendien zijn er meer mogelijkheden. Je kunt studenten plaatjes laten analyseren, filmpjes laten zien of ze drag-and-drop vragen laten maken.

Lees het hele verhaal in Advalvas 13, pagina 28 en 29. De VU is een voorloper: de eerste Nederlandse universiteit met een grootschalige voorziening op het gebied van digitaal toetsen in één ruimte: zo’n 370 studenten kunnen er in één keer terecht.

Uitklapbare computers

In de TenT, de tentamenhal op de campus, staan daar speciaal voor de VU ontworpen tafels met uitklapbare computers in het tafelblad. Langs de tafels loopt bekabeling die relatief eenvoudig is te verwijderen, mocht de zaal worden gebruikt voor andere doeleinden.

En een mooie opsteker: het digitale toetsproject is goedgekeurd door IT-journalist Brenno de Winter!