27 maart 2024

Delft gaat geen falende tweedejaars wegsturen

Een overwinning voor de Delftse studentenraad: De TU Delft gaat toch geen tweedejaars wegsturen. Het college van bestuur wilde graag meedoen met het bsa-experiment van minister Bussemaker, maar ziet daar na protest van de studentenraad van af.

De Technische Universiteit Delft heeft in mei een aanvraag ingediend bij het ministerie om voor twee opleidingen een bindend studieadvies te mogen invoeren na het eerste jaar. Onderwijsinstellingen mogen hier vanaf aankomend collegejaar mee experimenteren. Aan het eind van hun tweede jaar zou het dan einde oefening zijn voor Delftse studenten die niet minstens hun propedeuse hadden gehaald, plus dertig studiepunten.

Betere studiebegeleiding

Maar de studenten van de medezeggenschap bleken helemaal niet enthousiast over het experiment van onderwijsminister Bussemaker. Zij verwachten meer heil van betere studieplanning en -begeleiding. Het college heeft besloten hun advies op te volgen en trekt de aanvraag weer in.

Enne Hekma, voorzitter van de studentenraad, is tevreden: “Op deze manier blijft er ruimte voor studenten om zich ook naast hun studie te ontwikkelen.” Ook de Delftse studentenvakbond VSSD is blij met de beslissing. Volgens voorzitter Bas Vollebregt zou het “extreem zonde” zijn om met het oplopende tekort aan technici studenten weg te sturen die in het eerste jaar bewezen hebben de opleiding aan te kunnen.

VU en UvA

Nu Delft de aanvraag heeft ingetrokken, doen nog drie instellingen mee aan het experiment: de Universiteit Leiden, de Gerrit Rietveld Academie en het University College Amsterdam van de VU en de UvA. Huidige eerstejaars krijgen er niet mee te maken: het experiment geldt pas voor studenten die in september aan hun opleiding beginnen.