Decaan: eerst onderwijs verbeteren dan pas bezuinigen

Decaan Anton Hemerijck van Sociale Wetenschappen roept zijn docenten in een brief op de colleges morgen niet te ‘belasten’ met het ‘verschil van inzicht’ tussen de Verontruste VU’ers en het universiteitsbestuur.

Plan van de Verontruste VU’ers is om studenten in de colleges door middel van een Powerpoint-presentatie bij te lichten over de gevolgen van de geplande bezuinigingen voor het onderwijs. De Verontruste VU’ers denken dat het inkrimpen van het ondersteunend personeel de druk op de docenten zal vergroten, ten koste van de onderwijskwaliteit.

Feitelijke onjuistheden

Volgens Hemerijck bevat die presentatie een ‘aantal achterhaalde beweringen en feitelijke onjuistheden’, zo schrijft hij in een brief. ‘Laten we eerst een goed geïnformeerde discussie voeren’, aldus Hemerijck.

Een aantal Verontruste VU’ers voelt zich door de brief in de kuif gepikt. ‘Het moet niet gekker worden!’ reageert universitair docent Ida Sabelis op de Facebook-pagina van de actievoerders. ‘Studenten moeten weten dat dit hen ook aangaat’.

“Ik ga niks verbieden”, reageert Hemerijck vanuit Bratislava, waar hij een congres bezoekt. “Ik denk alleen dat je met zo’n presentatie tijdens het college de discussie niet verder helpt. En áls je het toch doet, laat het dan niet het hele college domineren. Doe het tijdens de koffiepauze of zo. Het is een vriendelijk verzoek.”

Betere invliegroute

De feiten zijn volgens Hemerijck achterhaald omdat, vanwege de acties van de Verontruste VU’ers, de discussie over de reorganisatie weer is opengebroken. “Als bestuur, en ik ben daar zelf ook schuldig aan, hebben we ervoor gekozen te beginnen met de reorganisatie van de ondersteunende diensten, in plaats van ons bezig te houden met de vraag welke universiteit we willen zijn. Dát is de betere invliegroute.”

Betekent dit, dat de reorganisatie van de ondersteunende diensten wordt herzien? “Vanuit mijn jarenlange ervaring, ook in het buitenland, ben ik ervan overtuigd dat er veel te halen valt met een efficiency-slag, ook door kritisch te kijken naar de ondersteunende diensten”, antwoordt Hemerijck. “Maar we hebben ook inhoudelijke vragen over de organisatie van het onderwijs en het onderzoek te beantwoorden, en in die discussie zitten we nu.”

Loyaliteit aan de VU

Hemerijck bestiert één van de wat hij zelf noemt ‘onderwijsrijke’ faculteiten. “Zeker voor ons is de onderwijskwaliteit veel belangrijk. Tot tien jaar geleden scoorden we op dat gebied altijd goed in de Nationale Studenten Enquête, maar de laatste jaren niet meer. Dat komt door de enorme groei van de studentenpopulatie. Daar is dus veel werk te doen, en ik weet dat de Verontruste VU’ers worden gemotiveerd door hun loyaliteit aan de VU. Daarom zeg ik: laten we eerst die belangrijke discussie voeren.”