NIEUWS

VU 05 september 2013

De zweep gaat er meteen overheen bij de masterstudenten Entrepreneurship

Een ambtenaar interviewen, én iemand van de Kamer van Koophandel, én een ondernemer, én een bankier, de ondernemingsaspecten van een museum analyseren, tussentijds verslag uitbrengen via Twitter, alles analyseren en samenvatten in een presentatie.

Als mijn hoofdredacteur me die opdracht zou geven, zou ik daarvoor twee weken willen. Liever drie. Maar kersverse masterstudenten Entrepreneurship Matthijs Helmer (26), Robin Tielrooij (24), Mohammed Zahir Akbari (25), Michael Deijs (24) en Paul Burkholder (25) kregen er twee dagen voor.

Internationale groep

Twee dagen! “En we kenden elkaar niet eens”, vertelt Helmer. “Meteen tijdens het eerste werkcollege Entrepreneurship & Innovation moesten we groep vormen en vijftien van twintig opdrachten vervullen onder de noemer E-Challenge (waarbij de ‘E’ staat voor ‘Entrepreneurship)”

Helmer, Tielrooij, Zahir Akbari en Deijs zaten toevallig naast elkaar, Burkholder werd uit een hoek geplukt en zo had de groep de vereiste internationale samenstelling, want Zahir Akbari is Duits en Burkholder een Canadees. Toen zijn ze de Amsterdamse binnenstad ingegaan om hun mission impossible uit te voeren.

Joods nieuwjaar

“We zijn overal gewoon binnengelopen”, vertelt Zahir Akbari. Soms moest er een plan B worden uitgevoerd, bijvoorbeeld omdat de vijf het Joods Historisch Museum hadden uitgekozen – op de joodse nieuwjaarsdag!

“Dat was dus gesloten en toen hebben we snel iets geïmproviseerd”, zegt Deijs. Daardoor kwamen ze terecht bij het bedrijf Rockstart, dat startende ondernemers ruimte en deskundige begeleiding biedt, en waarvan de eigenaar een VU-diploma Entrepreneurship op zak heeft.

Praktijk van het ondernemerschap

“Dat was één van onze interessantere ervaringen”, aldus Burkholder, “omdat dat bedrijf een directe link legt tussen onze studie en de praktijk van het ondernemerschap.”

Koortsachtig hebben ze overal ondernemerskennis verzameld. Bij de gemeente Amsterdam over microkredieten voor startende ondernemers, de ABN Amro heeft ze voorgelicht over leningen aan ondernemers in deze tijd van economische crisis.

Veiligheid en zekerheid

“Bij de bank zeiden ze dat het aantal leningen dat ABN Amro verstrekt, precies hetzelfde is als voor de crisis, maar later ontdekten we dat het wel gaat om heel andersoortige leningen”, legt Tielrooij uit. “De banken gaan nu voor veiligheid en zekerheid.”

Op de markt hebben ze een verkoper van dameskousen aangesproken. Die vertelde ze dat hij alleen kousen verkocht als hij ze had uitgestald met behulp van kunststoffen damesbenen. Ze hebben een slagzin voor hem verzonnen, want dat was een opdracht: ‘Je hebt benen, laat ze dan ook zien’. De kousenverkoper vond het een leuke slagzin, maar hij gaat hem niet gebruiken.

Puppy-ogen gebruikt

De bereidwilligheid van al die mensen om zich door vijf ambitieuze heren te laten uithoren, viel ook henzelf alleszins mee. “We hebben hard gewerkt, ook een beetje geluk gehad en onze puppy-ogen gebruikt”, aldus Zahir Akbari.

Morgen is de presentatie en dit stuk, dat u nu leest, is de vervulling van één van de opdrachten. De heren moesten zich laten interviewen door een journalist en een publicatie laten zien met elk van hun namen erin.

Participerende journalistiek

Stukje participerende journalistiek, dus, van Advalvas. “Maakt u toevallig geen radioprogramma?", vraagt Helmer, "Want daar krijgen we meer punten voor.”

Het Twitteraccount van de vijf studenten heet @VUEntrepreneurs.

Peter Breedveld
BEELD: Peter Breedveld (van links naar rechts: Matthijs Helmer, Robin Tielrooij, Mohammed Zahir Akbari, Michael Deijs en Paul Burkholder)

hits 11

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.