De VU scoort goed in Elsevierrapport over duurzame ontwikkelingsdoelstellingen

Met 721 artikelen staat de VU op de derde plaats in output over klimaatactie, een van de VN Sustainable Development Goals (SDG’s). Dat presenteert Elsevier in hun rapport over onderzoek naar SDG’s.

Elsevier publiceerde het rapport om inzicht te krijgen in de wereldwijde trends op het gebied van SDG-gerelateerd onderzoek. In 2015 hebben de Verenigde Naties hun duurzame doelstellingen voor 2030 gepresenteerd. Dit rapport dient als eerste terugblik op de afgelopen vijf jaar, en als evaluatiemoment om te zien welke doelen er in de komende tien jaar nog behaald dienen te worden.

De VU wordt drie keer zo vaak geciteerd

Uit het rapport blijkt dat in de afgelopen vijf jaar wereldwijd 4,1 miljoen SDG-gerelateerde artikelen zijn gepubliceerd. Wetenschappers verwijzen bovendien relatief vaak naar Nederlandse onderzoeken op dit gebied, gemiddeld twee keer zoveel als naar publicaties uit andere landen in hetzelfde vakgebied.

De VN maakt onderscheid tussen zestien verschillende doelen, waaronder betaalbare en schone energie, schoon water en sanitaire voorzieningen en klimaatactie. In het overzicht van Elsevier is te zien dat de VU bij dat laatste doel op de derde plaats staat van hoeveelheid aan publicaties per universiteit, onder Wageningen University & Research en de Universiteit Utrecht. De Field Weighted Citation Impact van het onderzoek is 3,12. Dat betekent dat er zo’n drie keer vaker naar een publicatie van de VU wordt verwezen dan naar andere publicaties over klimaatactie.

Meer aandacht voor genderanalyse

Het rapport plaatst ook een kritische noot bij de onderzoeken. Zo besteden de onderzoeken naar SDG’s weinig aandacht aan genderanalyse. Het merendeel van de SDG’s hebben weinig publicaties die rekening houden met genderfactoren. Alleen bij die doelen die gendergelijkheid en goede gezondheid en welzijn nastreven, houdt meer dan 60 procent van de publicaties rekening met gender. Elsevier stelt dat de rol van gender al in de ontwerpfase van een onderzoek meegewogen zou moeten worden om optimale resultaten en een betekenisvol beleid te kunnen garanderen.