‘De Pinksterbeweging is gekaapt door conservatieve televisiepredikanten’

De kersverse Theoloog des Vaderlands Samuel Lee is niet geïnteresseerd in je geloof of je levensstijl. “We zijn vooral allemaal mensen, fantastische mensen.”

De Theoloog des Vaderlands wordt geacht een ambassadeur van de theologie te zijn, een verbinder, een bruggenbouwer, legt pastor Samuel Lee uit, die de eretitel juist voor een jaar heeft toegekend gekregen. “Maar ik ben allang een bruggenbouwer. Ik ben getrouwd met een Koreaanse vrouw, gepromoveerd op het christendom in Japan en als pastor preek ik voor Nigerianen, Ghanezen, Aziaten, Afrikanen en andere migranten in Nederland. Ik zit altijd tussen de verschillende bevolkingsgroepen in, ook hier aan de faculteit Religie & Theologie, waar christenen, moslims, hindoes en boeddhisten met elkaar samenwerken en een weerspiegeling vormen van onze multiculturele samenleving.”

Hij is van de Pinksterbeweging en ja, die staat niet bekend als de meest tolerante stroming binnen het christendom, ik hoef mijn vraag niet af te maken, Lee weet waar ik heen wil. “Ik heb een boek geschreven, ‘A New Kind of Pentecostalism: Promoting Dialogue for Change’ waarin ik me uitspreek tegen die intolerantie en vóór sociale rechtvaardigheid. De Pinksterbeweging is gekaapt door televisiepredikanten en andere oerconservatieve predikers, die haar van haar ware betekenis hebben beroofd.”

Hoe denkt hij dan over lhbti-plussers? “Ik beschouw ze als mijn vrienden, ik spreek me uit tegen discriminatie van lhbti-plussers. Ik verwelkom ze ook in mijn kerk. Dat betekent niet dat ik het overal eens ben met hun gedachtegang of ideeën, maar ik kom op voor hun recht om te leven zoals zij willen. De Amerikaanse schrijver James Baldwin zei: “We kunnen het oneens zijn en nog steeds van elkaar houden, tenzij jouw mening bijdraagt aan mijn onderdrukking en de ontkenning van mijn recht te bestaan.” Dit is exact waar het misgaat. We stellen onze opvattingen en levensstijl boven onze menselijkheid, en daar komen botsingen van en dat vind ik zo jammer. “

Het probleem, zegt Lee, is dat we leven in een wereld waarin alles altijd zwart-wit wordt gesteld. “Het gaat altijd om tegenstellingen, maar we moeten niet kijken bij welke groep iemand is ingedeeld, maar naar zijn menselijkheid. Ik ga niet met mensen om omdat ze christen zijn, of jood, of moslim, maar omdat ze mens zijn. We zijn allemaal mensen, geschapen naar Gods evenbeeld.”

Volger van Jezus

Zelf is hij dus christen. “Ik noem mezelf liever volger van Jezus Christus, omdat ik net als hij naar sociale rechtvaardigheid verlang. Sommige mensen zeggen: ‘daar heb je Jezus toch niet voor nodig?’ Nou, ik wel.” Dat anderen sociale rechtvaardigheid nastreven door moslim, jood of christen te zijn, vindt hij alleen maar mooi. “Voor alles zijn we mensen, fantastische mensen.”

Hij komt uit het Midden-Oosten. Zijn Amerikaans klinkende naam (mij doet die althans denken aan het oer-Amerikaanse General Lee) is in werkelijkheid een combinatie van de Koreaanse achternaam van zijn vrouw, die hij na zijn bekering tot het christendom heeft aangenomen (“ik ben een echte feminist”, zegt hij met een grijns) en zijn oorspronkelijke voornaam.

Hij is in de jaren tachtig naar Nederland gekomen. “Ik heb me toen in Amsterdam-Zuidoost gekleed met wat ik in vuilnisbakken vond, nu ben ik er pastor en probeer ik andere vluchtelingen te helpen.” Dat doet hij onder andere als directeur van de Academy of Amsterdam, waar migranten “bijna gratis” academisch onderwijs kunnen volgen. Aan de VU is hij directeur van het Center for Theology of Migration en is hij docent bij de postgraduate opleiding Migrant pastor and church leader.

Hij studeerde niet-westerse sociologie in Leiden, nam bijvakken koreanistiek en japanologie en promoveerde uiteindelijk aan de VU op een proefschrift over het christendom in Japan. Martien Brinkman, de voormalige decaan van Theologie en hoogleraar oecumenische en interculturele theologie, was zijn promotor.

Bevochten vrijheid

“Nederland is relatief gezien een mooi land”, zegt hij, “maar veel mensen nemen de vrijheid hier voor lief. Onze vrijheid is niet vanzelfsprekend, die is bevochten, ook door de immigranten die de Middellandse Zee zijn overgestoken, vaak helaas verdronken, voor een plek in de vrijheid.”

Hij houdt van de liedjes van Herman van Veen, die hij tijdens het gesprek twee keer citeert, en hij is, in tegenstelling tot de vorige Theoloog des Vaderlands Stefan Paas, geen liefhebber van Twitter. “Ik kies voor de dialoog en dat kan niet via Twitter, waar iedereen elkaar alleen maar uitscheldt. Ik heb wel een Facebookpagina, die ik gebruik als ik iets belangrijks te melden heb, en een blog, Samlee.org. “Lees mijn blog ’19 statements for a new kind of pentecostalism’”, zegt hij.

Hij zal als Theoloog des Vaderlands actiever moeten worden op de sociale media, opper ik. Maar hij vindt van niet. “Ik ga het gesprek liever face-to-face aan, zoals nu hier met jou. En ik heb een goed netwerk met veel journalisten, dus ik zal opinies publiceren in de kranten.”