29 maart 2024

Kok John achter het Honig-kookstation

In de keuken van het VU-restaurant gaat het werk gewoon door

Je zou denken dat het VU-restaurant er zonder hongerige studenten post-apocalyptisch bij zou liggen. Maar dankzij een samenwerking met Honig en Thuisbezorgd is het nog steeds bedrijvig in de keuken van Eurest.

Sinds kort hangt er tussen het hoofdgebouw en het OZW-gebouw een Thuisbezorgd-banner in karakteristiek fel oranje uitvoering. Nu de Spar en The Basket dicht zijn, is eten laten bezorgen aantrekkelijk voor de weinige mensen die nog op de campus studeren of werken. Hoewel koeriers berucht zijn voor het verdwalen op de campus – sommigen lijken niet eens door te hebben dat er achter het hoofdgebouwfront nog een heel plein ligt – is de banner daar niet geplaatst om hen de weg te wijzen. Sinds de lockdown brengen de koeriers hier geen maaltijden, maar halen die juist op.

Studentenprijzen

Toen de lockdown werd afgeroepen en het hoofdgebouw dichtging, startte cateraar Eurest een samenwerking met Thuisbezorgd en Honig. Onder de naam ‘Honig vers bereid’ biedt de Thuisbezorgd- en de Break Away-app nu diverse maaltijden, zoals chili sin carne, pasta met spinazie of bami met gamba’s, aan. “We hadden nog al die medewerkers in dienst en een lege keuken tot onze beschikking, dus toen zijn we naar manieren gaan zoeken om hen toch nog werk te geven”, aldus Eurest-vestigingsmanager Kim Blokdijk.

In eerste instantie werd nog gekookt in een ander gebouw op de Zuidas, maar met de verhuizing naar het hoofdgebouw hopen ze vooral studenten beter te bereiken. Ook de prijzen zijn op hen afgestemd, met een kleine 5 tot 7 euro voor een hoofdgerecht. Maar de concurrentie in de buurt is groot. “We moeten het vooral hebben van mensen die hier werken, er wonen niet veel mensen op de Zuidas. Maar die kantoren zijn bijna allemaal leeg, iedereen zit thuis.”

Maaltijden van Honig en Eurest

Zakkie poeder

Vanaf de nieuwe locatie hoopt Eurest vooral Uilenstede-bewoners aan te spreken. “Je kunt daar eigenlijk alleen döner, pizza of sushi bestellen. Maar het probleem is dat Thuisbezorgd nog niet in Amstelveen zit. Dat zou er wel komen, maar dat is uitgesteld door de lockdown. Als we eigen koeriers zouden inzetten, moeten we ook warmhoudtassen en elektrische fietsen aan gaan schaffen. Dat zien we niet meteen zitten.”

Studenten kunnen de maaltijden wel afhalen maar ook dat loopt nog niet storm, beaamt kok John. “Het handjevol studenten dat hier rondloopt, vertel ik er wel over. Ze reageren vaak enthousiast, maar ik zie ze nog niet terugkomen. Ik denk ook dat mensen misschien denken aan kant-en-klaarmaaltijden als ze Honig horen. En we gebruiken wel een zakkie poeder, maar koken altijd met verse producten en voegen nieuwe dingen toe aan Honig-recepten. Bouillon zelf maken kost bijvoorbeeld vier uur, dan heb je meer koks nodig. Met een blokje ben je in tien minuten klaar. Maar verder zijn het vers gemaakte gerechten.”

Nieuwe bestemmingen

Kok John voelt zich wel opgelucht dat hij kon blijven werken. “Normaal komen hier zo’n 2000 studenten langs, nu staan we vaak in ons eentje in de keuken. Dus we zijn ook voor andere dingen ingezet: we hebben kerstpakketten gemaakt, hebben mise-en-place gedaan in een sterrenrestaurant bij Westerpark of we maken de keuken extra schoon.”

Ook andere eetgelegenheden die door de lockdown leegstaan, hebben een nieuwe bestemming gekregen. In het restaurant van het W&N-gebouw werd een verkoop van studieboeken georganiseerd, en andere restaurantgebieden zijn ingericht als personeelsruimte voor de campusgidsen of uitgerust met meer stopcontacten zodat ze als studieplek gebruikt kunnen worden. Maar ook als de lockdown voorbij is, hoopt Eurest de samenwerking met Honig voort te zetten. Op den duur ook tijdens de lunch, vooralsnog kun je alleen bestellen tussen 17 en 20 uur.