27 maart 2024

De bestuurders praten een andere taal

Zo’n dertig studenten hielden donderdagmiddag een sit-in in de hal van het hoofdgebouw om De Nieuwe Universiteit te bespreken. “Wat zijn onze problemen?”, was de centrale vraag.

‘I get VUcked’, schrijft een van de deelnemers op een kartonnen bord. Dat is een van de vrolijke bijdrages aan het debat, dat in het Engels wordt gehouden. Maar eerst moet even uitvoerig worden gesproken over de vraag of er wel foto’s gemaakt mochten worden. Sommige aanwezigen willen pertinent niet herkenbaar in beeld komen. Namen van de sprekers worden ook al niet genoemd. Na enig soebatten wordt met de aanwezige persfotografen afgesproken dat de studenten die dat te kennen geven, niet herkenbaar in beeld zullen komen.

Het debat verloopt moeizaam door het luide geroezemoes van de andere aanwezigen in de hal. Daarom verhuist de groep naar een collegezaal op de zesde verdieping.

AAA ranking

Daar komt een lange lijst met klachten over de VU aan de orde. Met twee hoofdthema’s. Het bestuur luistert niet naar wat er echt op de universiteit speelt. En alles draait om geld, niet om de kwaliteit van het onderwijs, onderzoek en de persoonlijke vorming van de studenten.

“De bestuurders praten een andere taal dan de meeste gewone mensen. Ze zijn alleen geïnteresseerd in hun eigen spreadsheets”, zegt een van de aanwezigen. “Ze willen van de universiteit een onderneming maken met een AAA-ranking”, spreekt een ander.

Studenten moeten geld opbrengen

Een student noemt als voorbeeld dat bij zijn faculteit geen tentamens met open vragen meer afgenomen mogen worden. Alleen nog multiple choice. “Dat moet van het bestuur, want dat is goedkoper.” Een andere student vertelt dat hij geen onderdelen bij een andere faculteit mocht volgen omdat dat zijn eigen faculteit geld zou kosten. “Het gaat niet meer om de persoonlijke vorming van de student, maar wat hij of zij financieel opbrengt.”

Een andere klacht is dat het bestuur het geld dat het verdient aan verkeerde zaken uitgeeft. “Ze zijn voor veel geld het hoofdgebouw aan het reorganiseren, maar er zijn niet eens genoeg stopcontacten voor onze laptops aangebracht.” Natuurlijk komt ook de geldverslindende nieuwbouw aan de orde.

Studentenkamers moeten blijven

En dat het een schande is dat cateraar Sodexo het alleenrecht heeft op verkoop van eten en drinken. “We willen onze studentenkamers als ontmoetingsplek behouden”, komt dan ook al snel als eis naar voren.” En ook de Hortus moet blijven.

Kortom, het bestuur moet democratischer en transparanter, kwaliteit boven kwantiteit en persoonlijke ontplooiing is belangrijker dan de kosten-batenanalyse van opleidingen.

De studenten besluiten verschillende thema’s verder te bespreken in werk-, annex actiegroepen. Waarna een lange lijst thema’s op het bord verschijnt waarover werkgroepjes zouden moeten worden ingesteld.

Geen geld voor flyers

Re-allocatiemodel, centraal-decentraal, democratisering, vastgoed, outsourcing, vaste aanstellingen, de positie van schoonmakers en beveiligers, en natuurlijk een werkgroep publiciteit. “Helaas hebben we helemaal geen geld om mooie posters of flyers te laten maken, nop, helemaal niks”, zegt een van de organisatoren van de bijeenkomst. Zo zit De Nieuwe Universiteit al fiks in de bestuurlijke problemen.