26 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

De beste universiteit van Nederland? Kies zelf maar

Welke universiteit scoort wereldwijd het best met haar wetenschappelijk onderzoek? Delft, Utrecht en Leiden kunnen alle drie claimen dat ze de nummer één van Nederland zijn, blijkt uit de nieuwe Leiden Ranking.

Er zijn allerlei ranglijsten die de beste universiteiten van de wereld willen aanwijzen en ze hebben nog invloed ook: universiteiten (en zelfs landen) willen dolgraag hoger in de pikorde staan.

Maar er schuilt altijd enige willekeur in zulke lijsten: het is maar net hoe je de universiteiten vergelijkt en welke bronnen je kiest. Daarom scoort de ene Nederlandse universiteit beter in de ranking van Times Higher Education, de andere in de QS-ranking en een derde in de Shanghai-ranking.

Doe het zelf

De makers van de Leiden Ranking (onderzoeksinstituut CWTS) trekken daar de consequenties uit. Sinds vorig jaar publiceren ze een ‘doe-het-zelf-ranglijst’. Gebruikers mogen zelf de wetenschappelijke prestaties van universiteiten vergelijken.

De onderzoekers van het CWTS bieden geen informatie over bijvoorbeeld het onderwijs of de reputatie van universiteiten. Maar ze brengen wel de wetenschappelijke ‘impact’ in kaart. Met andere woorden: hoe vaak wordt een wetenschappelijk artikel van een universiteit geciteerd in andere wetenschappelijke artikelen?

Absolute top

Maar dat leidt niet automatisch tot één starre ranglijst. De Leiden Ranking kan zo worden ingesteld dat alleen de wetenschappelijke artikelen meetellen die tot de absolute top behoren, oftewel tot de meest geciteerde één procent van de wereld. Bij die keuze staat in Nederland de TU Delft stijf bovenaan. Maar liefst vijf universiteiten delen dan de tweede plaats.

Is Delft dus de beste universiteit van het land? Niet per se, want je kunt ook een andere maatstaf kiezen en kijken welke artikelen tot de best geciteerde tien procent behoren. Dan voert Utrecht het lijstje aan, op de voet gevolgd door de Universiteit van Amsterdam.

Boven de middelmaat

Of je rangschikt op basis van de meest geciteerde vijftig procent: alle artikelen die boven de middelmaat uitsteken, al is het maar een klein beetje. Dan staat Leiden bovenaan en zakt Delft zelfs naar de tiende plek.

Tilburg University eindigt in alle drie deze rijtjes onderaan. Maar ook dat is een kwestie van criteria kiezen. Als je alleen naar de sociale wetenschappen zou kijken, stijgt Tilburg binnen Nederland naar de negende plek.

De echte top

Welke selectie je ook maakt in de Leiden Ranking, tot de echte wereldtop behoren nog altijd de bekende topuniversiteiten van de Verenigde Staten, zoals Princeton, Stanford, MIT en Harvard, plus de wat kleinere, maar steenrijke Rockefeller University, die vooral biomedisch onderzoek doet.

De VU behoort in alle selecties tot de middenmoot van de Nederlandse universiteiten.

Drie ranglijsten op grond van impact van publicaties

Universiteit

Beste 1%

Beste 10%

Beste 50%

TU Delft

TU Eindhoven

Wageningen

UvA

Vrije Universiteit

Twente

Utrecht

Radboud Nijmegen

Groningen

Leiden

Erasmus Rotterdam

Maastricht

Tilburg

© HOP. Bron: CWTS, Leiden Ranking 2017.