19 april 2024

Dag Blackboard, hallo Canvas

Geniet nog maar even van Blackboard, want vanaf volgend collegejaar gaat de Vrije Universiteit een ander systeem gebruiken. De nieuwe ‘digitale leeromgeving’ wordt het Amerikaanse systeem Canvas.

De VU zocht, nu de licentie van Blackboard afloopt, naar een vervangend systeem dat het docenten makkelijker maakt interactief, afwisselend en bijdetijds onderwijs te geven. Moderne onderwijsvormen als blended learning en de flipped classroom krijgen daarmee een zwieper, volgens projectmanager op de VU Walter Groen.

“Ik denk dat wij als docententeam in het nieuwe systeem meer met filmpjes, plaatjes en toetsjes gaan doen”, reageert Nienke Stumpel, docent bij de faculteit Aard- en Levenswetenschappen. Ze was een van de docenten die twee geselecteerde systemen testten op gebruiksvriendelijkheid. “Beide systemen die we getest hebben, maken het veel gemakkelijker om studenten meer thuis te laten doen, zodat ze beter voorbereid naar college en werkgroepen komen. Daardoor kun je meer bereiken in de werkgroep.”

Vragen husselen

In totaal boden vijf producenten hun systeem aan de Amsterdamse universiteiten aan. Blackboard zelf streed mee. Twee Amerikaanse systemen, Canvas en BrightSpace, werden geselecteerd om te laten testen door mensen die ermee gaan werken.

“We moesten opdrachtjes uitvoeren, bijvoorbeeld mededelingen plaatsen of discussies starten, terwijl er van tevoren maar heel weinig was uitgelegd. Dus we moesten zelf onze weg vinden”, vertelt Stumpel. “Dat ging goed, in beide systemen. In Blackboard is het nu bijvoorbeeld heel ingewikkeld om bij een toetsje een plaatje of video in een vraag te zetten of om vragen te husselen. Dat ging hier veel makkelijker, intuïtiever.”

Canvas lms

Samen met UvA

Ook tester en rechtenstudent Rosalinde Siewers kon snel haar weg vinden. Ze vond de systemen modern, snel en overzichtelijker dan het huidige Blackboard. “Docenten zetten nu het studiemateriaal bij course documents of course information. In het nieuwe systeem zie je het per week. En het ziet er mooier uit, qua vakindelingen.”

In het hele traject is samengewerkt met de Universiteit van Amsterdam, zodat de bèta’s die voor hun opleiding op beide universiteiten colleges volgen hun vakken straks in één systeem hebben staan. Projectmanager Groen hoopt dat niet alleen de bèta’s enthousiast zijn. “We gaan er veel tijd en moeite in steken om docenten met het nieuwe systeem te leren werken, bijvoorbeeld met sessies om het cursusmateriaal over te zetten vanuit Blackboard.”

Docenten warm maken

Blackboard-coördinator bij de rechtenfaculteit Marc Broek hoopt dat de VU inderdaad voldoende tijd en geld beschikbaar stelt om docenten te ondersteunen bij de overgang. “We moeten docenten warm maken voor het nieuwe systeem, met ze gaan zitten en vragen: Wat wil je met je vak? We moeten er niet naar kijken als Blackboard, maar bekijken wat we ermee kunnen voor het onderwijs.”

Ook de ondernemingsraad adviseert de VU onder andere ‘alle noodzakelijke maatregelen te nemen zodat de werkdruk van docenten en ondersteuning niet omhoog gaat tijdens de implementatiefase’. Los daarvan zijn zowel de ondernemingsraad als de universitaire studentenraad positief over hoe docenten, studenten en ondersteuners zijn betrokken bij de selectie van het nieuwe systeem.

Goed geluisterd

Martijn Goosensen, usr-voorzitter: “We hebben met studenten gepraat die deelnamen aan de gebruikerstests en die meepraatten over de eisen voor het nieuwe systeem. Zij vinden dat er goed naar ze is geluisterd en dat ze goed betrokken zijn bij het proces. Wij zijn positief over het proces en daarom ook over de uitkomst.”

Over een aantal weken is de proefomgeving voor de VU af. Dan kun je een idee krijgen hoe het nieuwe systeem er voor de VU uit komt te zien.