16 april 2024

Cricket clinic voor studenten

“Cricket is schaken met geweld”, aldus Rod Lyall, emeritus hoogleraar Engelstalige letterkunde aan de VU en vice-voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Cricket Bond. “Het is een echte volkssport, maar niet voor iedereen!” En: “Als je niet van het lezen van romans houdt, is cricket misschien ook niks voor je.”

Lyall ijvert samen met de Amsterdamse cricketvereniging Qui Vive voor een landelijke studentencompetitie cricket, zoals er ook op hoog niveau door studenten wordt geroeid. Om die reden is er aanstaande zondag, 9 maart, een clinic voor studenten georganiseerd in het Amsterdamse Science Park, waar Lyall graag aandacht voor wil.

Schaken

Maar cricket, dat is toch een adellijke vorm van honkbal? Waarbij theedrinkende dames en heren in smetteloos wit met plankjes en ballen in de weer zijn? Lyall kan zijn oren niet geloven: “Cricket staat tegenover honkbal zoals schaken tegenover dammen. Het is véél subtieler en ingewikkelder en het vergt ook meer concentratie en uithoudingsvermogen; één wedstrijd kan tot vijf dagen duren!”

Theedrinken

En ja, dat theedrinken, dat doen ze inderdaad tijdens een cricketwedstrijd, in de pauze, geeft Lyall toe. Maar dat wil niet zeggen dat cricket voor watjes is of zo: “Je moet razendsnel zijn en tegen een stootje kunnen”, aldus Lyall. “Als je door een leren bal wordt geraakt die met 150 kilometer per uur op je afvliegt; geloof me, dat komt hard aan!”

Inzicht

En naast al dat adrenalineverhogende geweld is er het strategische aspect van cricket, want een spelsituatie verandert steeds, afhankelijk van de positie van de spelers, de manier waarop de bal het veld wordt ingeslagen, waarop die geworpen wordt, enzovoort.  “Net als een goede roman heeft een cricketwedstrijd allerlei subplots en is ze verdeeld in hoofdstukken”, legt Lyall uit.

passie

Lyall, een geboren en getogen Australiër, kan smakelijk over cricket vertellen en eenmaal begonnen is hij onstuitbaar. De man heeft een passie voor cricket, zoveel is duidelijk. De ene anekdote na de andere vertelt hij over de robuuste humor die over het cricketveld heerst. Maar zelden gaat een speler in tegen de beslissing van de scheidsrechter, want die heeft altijd gelijk. Cricket is immens populair in de voormalige koloniën van het Verenigd Koninkrijk, van India tot Pakistan, Australië en Zuid-Afrika. “In Mumbai zie je in de parken tientallen wedstrijden tegelijk gespeeld worden, cricket is na voetbal de grootste teamsport ter wereld.

Populair

Vroeger was cricket populairder in Nederland, vertelt Lyall. “Maar sinds de BBC de wedstrijden niet meer uitzendt, is ze kleiner geworden.”Toch zijn er alleen al in de onmiddellijke omgeving van de VU vier