Creatief uit de kast

Wie komt het creatiefst uit de kast? Op nationale coming out day organiseert homostudentenvereniging ASV Gay een fotowedstrijd. De prijs? Dat is nog geheim. Geen probleem voor de VU-bevolking die, holebi en hetero, allemaal hun best deden om bij de ingang van het studentendok met handstanden en gekke acties leuk op de foto te komen.

Mooie meisjes

Rare reacties van medestudenten heeft ASV Gay-voorzitter Jolijn Leusink (20), tweedejaars psychologie, van studiegenoten nooit gehad. “Laatst wel een hele grappige. Bij psychologie studeren heel veel vrouwen. Dus iemand zei: ‘Met al die mooie meisjes hier, is dit de hemel voor jou.’”

Bi zijn is ook een vak

Omdat de uit-de-kast-dag het thema biseksualiteit (met als slogan ‘bi zijn is ook een vak’) heeft, besteden de studenten daar vandaag extra aandacht aan. Studente Nazma Ilahibaks (20, meest linkse vrouw op de foto), zelf lesbisch, legt uit dat veel mensen niet goed begrijpen dat dat ook een geaardheid is. “Of mensen denken dat je niet kunt kiezen, of ze vinden dat je geen ‘echte’ lesbienne of homo bent.”

De leden hopen dat homoseksualiteit en biseksualiteit binnenkort zo normaal gevonden wordt dat uit de kast komen helemaal niet meer nodig is.