29 maart 2024

Coassistenten willen geld zien

Stagevergoedingen voor coassistenten. Kun je daar nog over discussiëren? Toch wel, vindt tweedejaars geneeskunde Shan Sui Nio. Zij is een van de organisatoren van de honoursmasterclass geneeskunde over dit onderwerp.

Coassistenten, de Tweede Kamer, verschillende politieke partijen. Eigenlijk iedereen is vóór een maandelijkse vergoeding van ongeveer 300 euro voor geneeskundestudenten. Toch besloot minister Jet Bussemaker in december dat coassistenten geen echte stagiairs zijn en dus geen recht op de vergoeding hebben.

Parochie

Is een debatavond over de vergoeding dan geen preken voor eigen parochie? Niet helemaal. De organisatie vond zowaar iemand – naast Bussemaker – die tegen de vergoeding is. Hoogleraar gezondheidseconomie Wim Groot zal tijdens de bijeenkomst op dinsdag 7 maart duidelijk proberen te maken waarom studenten hier geen recht op hebben.

Nio: “Hij vindt dat coassistenten vooral met artsen meelopen en daarmee niet de verantwoordelijkheid van stagiairs hebben. Ook is, volgens hem, geneeskunde een dure studie waar de overheid veel voor betaalt. Studenten zouden ook zelf in hun studie moeten investeren.”

Voorstander

Natuurlijk komen er ook voorstanders over de vloer. Er komt een spreker van actiegroep ‘Dit doet de Co’ uitleggen waarom studenten echt recht op die maandelijkse bijdrage hebben. Ook komt een coassistent vertellen hoe het is om coschappen te lopen. “We zijn allemaal tweedejaars, dus dat weten we nog niet.”