18 april 2024

Chillende scholieren zorgen voor overlast op de anderhalvemetercampus

Middelbare scholieren gebruiken de spaarzame studieplekken op de campus om te chillen en drukken de studenten voor wie de plekken bedoeld zijn van hun eigen campus. De VU controleert daarom actief of mensen op de campus een studenten- of medewerkerspas hebben.

Vanwege de coronamaatregelen mag slechts een beperkt aantal studenten en medewerkers op de campus zijn. Wie thuis kan werken en studeren, wordt dringend verzocht dat te doen. Voor wie echt niet anders kan, heeft de VU plek.

Maar die spaarzame ruimte wordt gebruikt door indringers die er komen voor vertier, waarbij ze nog voor overlast zorgen ook. Groepen scholieren maken lawaai, vernielen de boel en laten als dank voor het aangenaam verpozen de VU de schillen en de dozen.

Pasjescontrole

Niet de bedoeling, zegt de VU. De beschikbare ruimte is er voor VU-studenten en medewerkers, maar ook voor ‘collegastudenten’ van andere universiteiten en hogescholen, om te werken en te studeren. Daarom zijn beveiligers en ‘gastdames’, die sympathieke vrouwen in hun rode jasjes die je overal in het hoofdgebouw ziet, druk bezig te controleren of iedereen die op de campus loopt daar wel hoort.

‘Niet prettig, maar helaas nodig’, aldus de VU, die zegt op aandringen van klagende VU-studenten te handelen.

Zenuwachtig

Daarnaast heeft de VU ook stewards ingezet om toe te zien of iedereen zich overal aan de coronaregels houdt. Op sommige plekken in de VU, merkten medewerkers onlangs op, drommen mensen soms samen, wat met name docenten zenuwachtig maakt. De stewards letten nu op of iedereen anderhalve meter afstand houdt en een mondkapje draagt. Ze controleren bij de liften en trappenhuizen en zorgen dat er geen opstoppingen ontstaan. Ook checken ze het aantal studenten in de studieruimtes en collegezalen.