27 maart 2024

Een VU-medewerkster laat haar buikomtrek meten.

Check, check, gezondheidscheck

Ze hadden wel wat stoelen mogen neerzetten, grappen we in de rij voor een gezondheidscheck. Samen met zo’n dertig anderen laat ik dinsdagochtend mijn gezondheid testen in de centrale hal van het hoofdgebouw.

We hebben net in een vragenlijst moeten invullen hoeveel uur we zitten per dag. Een uur of vijf, zes, misschien? Het drukt je direct met de neus op de feiten. Zeker als je – zoals ik – al tijden rondloopt met het goede voornemen om weer te gaan sporten. Want ik fiets wel minimaal drie keer per week vanuit Amsterdam Noord naar de VU, zo’n elf kilometer enkele reis, maar sporten doe ik verder niet.

Op de bank

En zitten doe ik volop. Veel op het werk, en ’s avonds een uurtje op de bank. Het is dat ik twee kleine kinderen heb thuis, die nogal wat beweging kosten, anders zou dat uurtje vast langer zijn. Maar oké, dik ben ik niet. En de andere VU-medewerkers die op de gezondheidscheck afkomen duidelijk ook niet.

“Uiteindelijk zijn het toch vaak de mensen die al veel doen aan hun gezondheid die zo’n test laten doen”, zegt de persoon achter me in de rij. “Die denken eerder: dat doe ik even tussendoor, het is niet zo’n big deal.” En juist zij die in de auto stappen naar hun werk, daar de hele dag zitten, thuiskomen, eten en op de bank ploffen zijn de mensen die je met zoiets zou willen bereiken.

Veel actie

De mens is gemaakt voor een omgeving die veel actie van ons vraagt“Beweging is een ongelooflijk sterk middel tegen allerlei kwalen”, zegt Stef Beijk, een van de initiatiefnemers van de gezondheidscheck, en researchmasterstudent bewegingswetenschappen. “De mens is gemaakt voor een omgeving die veel actie van ons vraagt. En nu wonen we in steden, met eten overal om ons heen, en zitten we uren per dag. Uit onderzoek blijkt dat mensen die twee keer in de week een zware inspanning doen harder werken en zich minder ziek melden.”

Daarom willen Beijk en zijn collega’s mensen in beweging krijgen met hun bedrijf Fitsurance. “We willen mensen gezonder maken. Niet genezen van een kwaal, maar ziekte voorkomen.” Het idee is om dat via de werkgever te doen: medewerkers testen op hun gezondheid en ze daarna een advies geven om gezonder te leven. “Mensen willen vaak wel meer bewegen, maar weten niet goed hoe”, denkt Beijk. “Als je ze een persoonlijk advies kunt geven en zegt dat ze kunnen gaan tennissen of fietsen, is de drempel misschien lager.”

Gekrompen

Ik ben aan de beurt om mijn lengte te meten. Kennelijk ben ik gekrompen, want de 1 meter 65 die eruit komt is een centimeter onder wat in mijn paspoort staat. Maar later in de (nieuwe) wachtrij voor de bloedprik blijkt dat de mensen om mij heen dat ook hebben. Dan mijn gewicht: op de weegschaal staan met kleren aan valt ook tegen. Met lengte en gewicht kun je je BMI (Body Mass Index) berekenen, een maat voor overgewicht.

Je knijpkracht voorspelt ook nog eens hoe mobiel je op latere leeftijd bent“De BMI is eigenlijk achterhaald”, vertelt Beijk. “Tegenwoordig meten we de buikomtrek ten opzichte van de lengte, en de hip-to-waist-ratio. Dat zijn goede voorspellers van hart- en vaatziekten en een ziekte als diabetes.” Ik moet mijn shirt omhoog doen en Beijk windt een kleermakersmeetlint om mijn taille en heup, even voelend waar de uitstekende heupbotten zitten. De uitslag krijg ik alleen niet, want naar de twee alternatieve BMI-maten is veel minder onderzoek gedaan, dus bij de uitkomst hoort een verhaal met mitsen en maren. Mijn BMI krijg ik na afloop wel: 23,54. “Helemaal goed”, zegt Beijk. (En ja, nu kun je mijn gewicht uitrekenen.)

Mobiele oudere

De testers kijken ook nog naar mijn bloeddruk (prima), knijpkracht (goed, maar rechts is wel veel sterker dan links) en bloedwaarden voor glucose en cholesterol (allemaal goed). Alles om te kunnen voorspellen hoeveel kans ik maak om hart- en vaatziekten, diabetes of andere welvaartsziektes te krijgen. En je knijpkracht voorspelt ook nog eens hoe mobiel je op latere leeftijd bent. De precieze uitslag en een gezondheidsadvies krijg ik over een week toegestuurd.

Donderdagochtend tussen 9 en 10 uur kun je nog een gezondheidscheck laten doen in de centrale hal van het hoofdgebouw, vlakbij de servicebalies.