27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Caribische studenten krijgen sneller bsn-nummer

Het kabinet neemt een belangrijke hindernis weg voor studenten uit het Caribische deel van het koninkrijk. Zij krijgen straks vóór hun aankomst in Nederland een burgerservicenummer en eventueel een nieuw paspoort met dat nummer erin.

Minister van Onderwijs Robbert Dijkgraaf gaat Caribische studenten die op het Nederlandse vasteland gaan studeren uit de brand helpen. Donderdag maakte hij bekend dat zij voordat ze naar Nederland vertrekken via DUO een bsn-nummer kunnen krijgen.

Loket

Daarmee kunnen ze zich in hun Caribische woonplaats inschrijven in de Nederlandse basisadministratie. Vervolgens kunnen ze ook alvast een nieuw Nederlands paspoort krijgen met daarin het bsn-nummer.

Voorheen konden ze hun bsn-nummer en paspoort alleen bij een loket in Nederland krijgen. Dat zorgde voor vertraging bij de aanvraag van hun studiefinanciering en studenten-ov. Bovendien konden ze geen bankrekening openen en verzekeringen afsluiten.

Kwetsbare studenten

Dijkgraaf wil met het besluit iets doen voor de kwetsbare Caribische studenten. Uit een rapport van de ombudsman in 2020 bleek dat ze vaker studievertraging oplopen en eerder afhaken dan anderen. Zo starten velen van hen met een taalachterstand en komen ze soms in de financiële problemen

Al eerder heeft minister Dijkgraaf aangegeven dat hij een nieuw beursprogramma voor het Caribisch gebied in het leven wil roepen. Dat zou dan lijken op een Erasmusbeurs. Hoe het ervoor staat met dat plan is nog onduidelijk.