20 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Radiomakers Jonathan Limm, Joana Voss en Nathanael Korfker in oktober 2019

Campusradio bloeit op door corona

Nu het academisch jaar alweer een maand op stoom is, zoeken studenten online naar een manier om het campusgevoel te krijgen. De VU Campusradio helpt hen daarbij met nieuwe shows.

Luisteren naar de Campusradio brengt studenten dichter bij elkaar. Als je iemand eerder hebt gehoord, is het makkelijker om op diegene af te stappen; je weet waar je moet zijn om verder geholpen te worden. Campusradio geeft een gevoel van samenzijn”, zegt Jonathan Limm van VU Campusradio. Hij benadrukt dat je bij het luisteren vanzelf een connectie met de presentator hebt. De luisteraar en presentator maken deel uit van de VU-Campus, dus die verbinding is er al.”

Je oude gameboy

Radiomakers Joana Voss en Jonathan Limm startten aan het begin van de lockdown allebei een nieuwe show. “We noemen het coronaradio”, vertelt Limm. Zijn show komt voort uit een quarantaineschoonmaaksessie waarbij hij op zolder een doos met oude gameboy-spellen tegenkwam. “Ik stuurde een foto naar mijn co-host Adalie, en toen kwam zij met het idee voor een show over dingen uit onze jeugd: Blast from the Past. Het is heel leuk om je oude gameboy tegen te komen, het roept direct herinneringen op.”

Tarotkaarten

De radioshow van Joana Voss heet The New Normal. Die ontstond als een spontane actie met haar vriendin en co-host Dunja Nesovic. Voss: “We mochten tijdens de lockdown alleen radio maken op de campus. Zo konden we elkaar toch even zien.” De show heeft nog geen concept, waardoor de inhoud erg varieert, maar die eindigt steevast met een lezing van tarotkaarten. “Dit staartje geeft ons de spirituele richtlijn voor de komende week.”

De shows van dag tot dag

Maandag 11-12 uur: The New Normal (EN) – Dunja Nesovic & Joana Voss
Woensdag 11-12 uur: Jonathan’s Take (EN) – Jonathan Limm
Donderdag 11-12 uur: Blast From The Past (EN) – Johathan Limm & Adalie Elisabeth Bruine de Bruin
Donderdag 20-21 uur: Uilencast (NL) – Uilenkatten
Vrijdag 14-16 uur: De VrijMiBo-show  (NL) – Marc Lamain & Koen Voors
Zaterdag 11-12 uur: Quarantaine Radio (EN) – Vinicius Borges
Zondag 11- 12 uur: Lazy Sunday Mornings (NL) – Selma Boulmalf & Rosanne Molendijk

Je eigen radioshow

Wil je zelf een show starten?  Dat kan, stuur een mail naar radio@vu.nl ter attentie van Joana Voss.