Studentenleven
& Maatschappij

Bryan Onel (Trots op Amsterdam): ‘Multiculti is wat de stad zo mooi maakt’

De 27-jarige student kunstmatige intelligentie, geneeskunde en rechten Bryan Onel is tweede op de lijst van Trots Amsterdam, dat inderdaad een lokaal uitvloeisel is van Rita Verdonks onfortuinlijke politieke avontuur Trots op Nederland.

“Er is nog wel een platform Trots op Nederland, waar lokale Trots-partijen terechtkomen voor advies en hulp bij het campagne voeren, maar inhoudelijk zijn we compleet onafhankelijk”, aldus Onel. “Mensen denken bij Verdonk en Trots op Nederland aan rechts en anti-islam, maar Trots op Amsterdam is een stuk linkser.”

Wat zijn jullie standpunten dan ten aanzien van de islam?

“Die hoort bij Amsterdam, net zoals de christenen, Joden en alle andere culturele en religieuze groepen bij Amsterdam horen. Amsterdam is een multiculturele stad met ik geloof meer dan driehonderd verschillende culturen en daar zijn we trots op, want juist dat is wat Amsterdam zo mooi maakt.”

Trots op moslims dus?

“Op moslims en op alle andere Amsterdammers.”

En de illegalen?

“Die laat je niet aan hun lot over als gemeente. We hebben een morele plicht om voor ze te zorgen en ze op te vangen en daarnaast zit niemand te wachten op een schaduwgemeenschap van illegalen.”

Dat is inderdaad nogal ver verwijderd van het gedachtegoed van Verdonk. Waarom dan toch die naam ‘Trots op Amsterdam’?

“De partij bestaat al langer en we zijn ook in de raad vertegenwoordigd. Het is ook vanwege de herkenbaarheid dat we die naam behouden.”

Wat vinden jullie nog meer belangrijk?

“Dat het ondernemersschap gestimuleerd wordt en de regelzucht tegengegaan.”

Dat zeggen alle kandidaatsraadsleden die ik heb gesproken!

“O shit. Maar onze insteek is anders. Wij vinden dat er een vrijplaats moet komen voor jonge, innovatieve ondernemers. Een soort Silicon Valley, zeg maar. Kijk naar het buitenland, kijk naar San Francisco. Daar zie je voorbeelden van hoe hier ondernemerschap zou kunnen worden gestimuleerd, op zo’n manier dat de stad ervan profiteert.”

Nog punten die speciaal voor VU’ers interessant zijn?

“We vinden het belangrijk om samen te werken met de VU. De gemeente gaat compleet voorbij aan het feit dat aan de VU een schat van kennis is, die ze kan gebruiken om de stad beter te maken. Veel raadsleden komen bijvoorbeeld met voorstellen waaruit een gebrek aan kennis van bestuursrecht en staatsrecht spreekt. Dat kan voorkomen worden door rechtswetenschappers te raadplegen, of misschien is een cursus aan de VU een goed idee. En zo zijn er tal van kwesties waarover aan de VU kan worden meegedacht.”

En wat doen jullie voor studenten?

“Er is een tekort aan betaalbare woningen voor jonge starters. Dat moet hoger op de prioriteitenlijst.”

Heb je eigenlijk wel tijd voor het raadswerk, met al die studies die je doet?

“Ik ben er nog niet uit of ik, als ik in de raad kom, misschien een studie moet opgeven. Voor mijn bachelor kunstmatige intelligentie hoef ik nog maar een paar vakken te doen, en ik vind het wel belangrijk dat ik in elk geval dat afmaak.”

Dit is het vijfde deel van een serie over studenten en medewerkers van de VU die zich verkiesbaar hebben gesteld voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Het eerste deel leest u hier, het tweede hier, het derde hier en het vierde hier.