Brutale inbraak bij studievereniging Icarus, kas en twee laptops weg

Er is ingebroken in een kamer van de studievereniging Icarus, voor studenten Filosofie en Religie & Theologie. De geldkas is verdwenen en ook zijn er twee laptops gestolen.

De geforceerde deur ziet eruit alsof hij van papier is, met een grote scheur bij de klink. Er liggen paperassen op de grond, beveiligers hebben een rood-wit lint voor de deur gespannen. De politie is nog niet geweest.

Maar filosofiestudent Zebedeus van Duin, die in zijn eentje in de kamer tegenover die met de geforceerde deur zit, is er al wel in geweest. Voor zover hij kan beoordelen zijn alleen de kas en die laptops verdwenen. “Die laptops waren persoonlijk bezit van twee leden”, zegt hij. “Mensen laten veel spullen achter in die kamer, ook kleding en zo”.

“Je verwacht dit niet, je vertrouwt erop dat je hier spullen kunt achterlaten”, zegt Jedidja Kloens, aanstaande praeses van Icarus, die komt binnenlopen. Ze heeft gehoord dat er al eerder is ingebroken bij een studievereniging van de bètafaculteit. Welke dat is, weet ze niet.

Verdwaalde studenten

Icarus heeft twee kamers in een gang op de begane grond van het VU-hoofdgebouw, aan de kant van de Buitenveldertselaan. Het is niet een gang waar je snel bij toeval binnenloopt, je moet ‘m weten te vinden. “We zitten hier best geïsoleerd”, aldus Kloens. “Er lopen weleens verdwaalde studenten die ons de weg vragen.” Vanaf de straatkant kom je erin via een kleine draaideur. In dezelfde gang zit de dienst Communicatie & Marketing. “De voordeur gaat om zes uur van het slot, maar de medewerkers van C&M komen hier pas tegen negen uur binnenlopen”, vertelt Kloens. Ze denkt daarom dat de inbraak vanochtend vroeg moet hebben plaatsgevonden.

Op zondag maken Icarusleden ook gebruik van de ruimte, zegt Van Duin. Hij weet het niet zeker, maar gaat ervan uit dat er gisteren ook studenten waren.

“Maar de inbraak is niet gepleegd door leden van Icarus”, zegt Kloens beslist. Wel denkt ze dat het iemand is geweest die wist dat er wat te halen viel, en waar. Er is maar één deur geforceerd in de gang. De actie was heel gericht.

Brutale inbraak

Het is een brutale inbraak geweest. Degene die, met veel geweld, die deur heeft geforceerd, zou niet veel kanten op hebben gekund als er via de voordeur iemand binnen was gekomen terwijl hij of zij bezig was. Hij of zij zou het trappenhuis kunnen hebben invluchten, maar dan was hij of zij dieper het hoofdgebouw in geraakt, in een nogal labyrintisch ingerichte vleugel, ook nog.

Kloen en Van Duin weten niet hoeveel geld er in de kas zat, dat weet de penningmeester, maar die is er nog niet. Een heel hoog bedrag kan het niet zijn geweest, want bijvoorbeeld de studieboeken die Icarus aan haar leden verkoopt, worden voornamelijk elektronisch betaald.