27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Boze UvA-studenten ontkomen nipt aan schorsing

Drie UvA-studenten, die een bijtende reactie op de zomergroet van de bestuursvoorzitter van de UvA rondstuurden aan tienduizenden adressen, zijn op het nippertje ontsnapt aan een schorsing.

De studenten beschuldigden in hun mail het bestuur ervan dat het niet genoeg luistert naar wat de studenten willen. ‘Wij pikken het niet langer’, schreven ze. De mail was een reactie op de opmerking van UvA-voorzitter Louise Gunning dat er een nieuwe route was uitgestippeld voor de bètasamenwerking met de VU, waarvoor een fusie in december aan de UvA was afgeschoten.

Verlegenheid

Niet alleen UvA-studenten en -medewerkers ontvingen het schrijven, maar ook externe relaties van de UvA. Dat bracht het college van bestuur van de UvA zo in verlegenheid, dat er een intern onderzoek werd ingesteld om de afzenders te vinden. Dat bleken drie informaticastudenten te zijn, die ‘met wat knippen en plakken’ (aldus Folioweb) een bestand gemaakt hadden van tienduizenden e-mailadressen.

Te forse straf

De studenten werd daarop voor zes weken de toegang ontzegd tot alle UvA-gebouwen. Maar dat accepteerden ze niet. Ze schakelden het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs in, die in een spoedzitting bepaalde dat de schorsing een te forse straf was voor het incident, schrijft ScienceGuide. De studenten moeten nu vertellen hoe ze aan de adressen kwamen, de UvA doet geen aangifte en trekt de schorsing in.