20 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

‘Bouwplannen UvA zijn zo gek nog niet’

De actievoerders van de Nieuwe Universiteit hebben veel kritiek op de huisvestingsplannen van de UvA, maar die plannen kunnen juist prima bijdragen aan de door de protesterende studenten gewenste veranderingen, schrijft VU-promovendus architectuurgeschiedenis David Keuning in Het Parool van 2 maart.

Een van de wrevels van de actievoerders is de verkoop van het historische Bungehuis, dat ze een paar dagen bezet hielden. De UvA verkoopt dat pand, net als een aantal andere panden in de binnenstad, omdat de faculteit der geesteswetenschappen verhuist naar het Binnengasthuisterrein. De UvA wil de huisvesting namelijk clusteren in vier centra. Het Binnengasthuisterrein, Roeterseiland, Sciencepark en het Academisch Medisch Centrum. Op die locaties wordt flink gebouwd en gerenoveerd, wat honderen miljoenen euro’s gaat kosten.

Goed doordacht

‘De verkoop van de panden in de binnenstad is onderdeel van een goed doordacht huisvestingsplan’, schrijft Keuning. Een van de positieve aspecten van het UvA-plan is volgens hem dat de UvA voor het grootste deel in het centrum van de stad blijft. Ook behoudt, dankzij de plannen, het deels historische Binnengasthuisterrein een publieke functie.

Hij vindt het een goede zaak dat de gebouwen op het Roeterseiland worden gerenoveerd. ‘Toen ik in 1993 naar de UvA kwam om op het Roeterseiland planologie te studeren, was het gebouw van de toenmalige faculteiten wiskunde en natuurwetenschappen een uitgewoonde zwijnenstal.’ Fijntjes merkt hij op dat ook het Roeterseiland in het centrum van de stad ligt.

Gewilde woonplekken

En volgens hem heeft ook de ontwikkeling van het Sciencepark een positief effect op de stad. ‘Het Sciencepark is een godsgeschenk voor bijvoorbeeld de Indische buurt en de Transvaalbuurt; wijken die voorheen áchter het spoor lagen, maar nu gewilde woonplekken voor studenten zijn geworden.’

Bovendien bespaart de UvA op termijn geld op de huisvesting, wat ten goede kan komen aan onderwijs en onderzoek.

Financieel risico

Economisch geograaf Ewald Engelen, daarentegen, heeft grote bedenkingen bij de huisvestingsplannen van de universiteit. Die vormen volgens hem een enorm financieel risico. Hij pleitte in het bezette Maagdenhuis voor het onmiddellijk stopzetten van de huisvestingsinvesteringen.

In de Volkskrant van 4 maart dienen twee UvA-hoogleraren, Jan Bergsma en Ralp Weijers hem van repliek. ‘In de bouwplannen van de UvA en HvA vinden we geen fouten. Wie ze wel ziet mag ze aan een onafhankelijke jury voorleggen’, schrijven zij.

Toponderwijs slopen

Bergsma en Weijers zijn juist enthousiast over de plannen. ‘Langzaam gaan we van een grote verzameling verspreid en slecht te managen vastgoed naar vier grote locaties met prachtige en doelmatige faciliteiten, ook voor de huidige bewoners van het Bungehuis.’

Aan de VU woedt natuurlijk ook de discussie over nut en noodzaak van de vernieuwing van de campus die honderden miljoenen euro’s kost. Actievoerders hingen woensdag een spandoek op met de tekst: ‘De VU bouwt op de Zuidas maar sloopt toponderwijs’.