Beeld uit het filmpje van de escalatie: hoogleraar Sociale Antropologie Dimitris Dalakoglou in conflict met een beveiliger

Boel escaleert bij De Verrekijker

Een schermutseling tussen beveiligers, onderhoudsmedewerkers en mensen van het collectief De Verrekijker heeft de verhoudingen op de VU-campus vanmorgen op scherp gezet.

Er zou geduwd en getrokken zijn en er zou met een schroevendraaier in de richting van hoogleraar sociale antropologie Dimitris Dalakoglou zijn gezwaaid, die samen met docent sociologie en ondernemingsraadslid Dimitris Pavlopoulos was toegesneld (zie kader). De advocaat van De Verrekijker beschuldigt de VU nu van huisvredebreuk, aldus Thomas Hofland van het collectief.

‘Zo ga je niet met mensen om’

Volgens docent sociologie en ondernemingsraadslid Dimitris Pavlopoulos hebben beveiligers “licht geweld” gebruikt tegen mensen van De Verrekijker. Hij ging vanmorgen samen met hoogleraar Sociale Antropologie Dimitris Dalakoglou poolshoogte nemen toen hij bericht kreeg dat De Verrekijker zou worden ontruimd. Dat verbaasde hem omdat hij gisteren nog van het college van bestuur te horen had gekregen dat er geen ontruimingsplannen waren. “Ik zit in een ad hoc commissie van de or die meer informatie verzamelt, zodat de raad het college kan adviseren.”

Beveiligers weigerden Pavlopoulos en Dalakoglou en de studenten de toegang tot de ruimte. “Ze duwden de studenten weg.”

Toen de beide mannen en de studenten toch naar binnen gingen “werd de beveiliging gek”, aldus Pavlopoulos. “Ook wij werden geduwd. Ik wees hen erop dat dat niet toegestaan is. Dat liep volledig uit de hand.”

“Een onderhoudsmedewerker hield een schroevendraaier voor het gezicht van Dalakoglou en maakte daar bewegingen mee.” Hoogleraar Dalakoglou bevestigt dit.

Pavlopoulos is onthutst over de gang van zaken. “Dit hoort niet op een universiteit. De veiligheid op de campus wordt in het geding gebracht door de mensen die juist voor de veiligheid zouden moeten zorgen. Zo ga je niet met je collega’s en studenten om. Ik vind het onprettig om op een campus te werken waar de beveiliging zulke dingen doet.”

Dalakoglou heeft, volgens zijn collega, inmiddels een klaagbrief naar de rector en de decaan van de faculteit der sociale wetenschappen gestuurd. Pavlopoulos verwacht excuses van het college.” (FB)

“Het is erg gevaarlijk om te zeggen dat er met een schroevendraaier is gedreigd”, zegt VU-woordvoerder Wessel Agterhof. “Die onderhoudsmensen waren daar bezig de sloten te vervangen, dus ja, dan sta je met een schroevendraaier in je handen. Als iemand zich bedreigd voelt, moet hij aangifte doen bij de politie.”

Politie gebeld

Dat het uit de hand liep, is wel te zien op een filmpje dat in handen is van de redactie van Advalvas, er wordt geschreeuwd dat de beveiligers met hun handen van mensen af moeten blijven en dat de politie gebeld moet worden.

“Beveiligers hebben vanmorgen geconstateerd dat De Verrekijker leeg was en toen hebben we besloten de sloten te vervangen”, zegt Agterhof. “We zouden een brief hebben achtergelaten met het aanbod aan het collectief zijn spullen uit de ruimte te komen halen. Helaas werden we daarbij door hen verrast en toen ontstond er wat consternatie. Ik kan me zo voorstellen dat ze zich overvallen voelden.”

Maar de beveiliging heeft toen het besluit genomen de ruimte weer te verlaten en de vrede te doen terugkeren, zegt Agterhof. “Er is geen geweld gebruikt.”

Dat wordt door het collectief bestreden. “Ik besloot achterin de ruimte op een bank te gaan zitten”, vertelt Yasmine van het collectief. “Daar heb ik de toestand geprobeerd te filmen, een beveiliger probeerde me toen van de bank af te trekken. Andere mensen zijn ook geduwd en er is aan ze getrokken door beveiligers.”

Netjes en redelijk

De VU liet het collectief op 6 maart weten dat het 28 dagen kreeg om De Verrekijker te verlaten. “We willen het netjes en redelijk oplossen”, zegt Marjolein Jansen van het college van bestuur nog in het nieuwste nummer van Advalvas. Dat lijkt niet geheel in overeenstemming met de schermutseling van vandaag.

“Het was niet de bedoeling De Verrekijker te ontruimen”, verklaart Agterhof. “Maar het is ook niet zo dat we de volledige 28 dagen gaan wachten tot ze uit zichzelf weggaan, zeker gezien het feit dat ze geen aanstalten maken om te vertrekken. Ze houden er gewoon allerlei activiteiten, cursussen en bijeenkomsten, zijn totaal niet bezig met opruimen en zo. We hebben ze gisteren nog per brief gesommeerd daarmee op te houden en wachten op hun reactie daarop.

Het collectief zegt juist gisteren besloten te hebben om niet langer in De Verrekijker te overnachten, om de VU ter wille te zijn. Volgens Hofland was er daarom vannacht niemand. Agterhof weet daar niets van. “Pas vanmorgen werd er geconstateerd dat er niemand in de ruimte was.”

De sloten op de deuren van De Verrekijker zijn nu verwijderd. De ruimte kan dus niet meer op slot. Hoe het collectief met deze situatie omgaat, moet nog worden overlegd.