Studentenleven
& Maatschappij

Werknemers bekijken het uitzicht tijdens een rondleiding door het NU-gebouw

Bittere pil voor Athena Instituut

Een maand voor de verhuizing is bekend geworden dat het Athena Instituut niet naar het Nieuwe Universiteitsgebouw (NU-gebouw) gaat. “Een heel pijnlijke beslissing”, zegt Bart van Leijen, directeur bedrijfsvoering.

In juni paste alles nog in het gloednieuwe gebouw. Maar sinds het inpassingsplan met alle betrokken afdelingen doorgenomen werd, maakte de afdeling Informatica opeens een flinke groei door. Niet alleen kwam er extra geld voor onderzoek, onder meer door de omvangrijke Zwaartekrachtsubsidie, waarvoor meer mensen aangenomen moeten worden. Ook het aantal studenten is enorm gegroeid, dus er zijn meer docenten nodig.

Forse groei

“Hoe pijnlijk ook: de conclusie is dat alle afdelingen door de forse groei niet meer in het gebouw passen”, zegt Bart van Leijen, directeur bedrijfsvoering van de bètafaculteit. Daarna werd de vraag: wie kan er niet mee? Het college van bestuur besloot dat het Universitair Centrum voor Gedrag en Bewegen in elk geval overgaat. Daarna kwam de beslissing bij de bèta’s te liggen.

Te groot om te verhuizen

Al snel was duidelijk dat de afdeling Informatica te groot was om niet te verhuizen. “En het onderzoek van de afdeling Wiskunde is te sterk met Informatica verweven. Dat wordt in de toekomst alleen nog maar meer.” Dus werd het een keuze tussen het Instituut voor Milieuvraagstukken (IVM) of het Athena Instituut. De huisvestingsgeschiedenis van het IVM gaf daarbij de doorslag. “De laatste paar jaar is voor deze afdeling al drie keer het plan veranderd. De medewerkers hebben, na de mislukte samenwerking tussen de UvA en de VU, al meerdere flinke teleurstellingen gehad.”

Bittere pil

Dit keer was het dus het Athena Instituut dat teleurgesteld werd. “Het is een bittere pil voor hen.” Voorlopig kunnen de ongeveer 75 medewerkers in het W&N-gebouw blijven. “Pas eind 2023 moet iedereen het pand verlaten, dus we hebben nog even de tijd.” Wat er verder gaat gebeuren, is nog niet bekend. “Het CvB heeft wel benoemd dat hun huisvesting prioriteit heeft. Maar helaas hebben we verder nog niet veel duidelijkheid. We hadden hen ook liever niet in deze situatie gebracht”, aldus Van Leijen.