16 april 2024

Biologisch eetkraampje voor de VU moet weg

Stewart & Sally is een nieuw hip eetkraampje dat sinds de zomer vlak voor de VU te vinden is. Het gaat echter alweer verdwijnen, mede omdat het eetkraampje oneerlijke concurrentie zou vormen voor andere eettentjes aan de Zuidas. Advalvas ging sfeer proeven, nu het nog kan.

Stewart & Sally bevindt zich op de kruising tussen de Buitenveldertselaan en de Boelelaan, tegenover het hoofdgebouw van de VU. Het frame is gemaakt van een container en de toonbanken zijn van hout. De naam Stewart & Sally komt van de Engelse termen ‘stews’ en ‘salads’. Het concept is simpel: snel en makkelijk eten, maar wel puur en biologisch. Uitgestalde verse groenten en hangende plantjes geven de food-stand een ambachtelijke uitstraling.

Tijdelijke eetkraam

Andere eettentjes op de Zuidas betichten Stewart & Sally van oneerlijke concurrentie. Zij betalen veel geld per vierkante meter, terwijl de kiosk van Stewart & Sally, die gesubsidieerd wordt door de gemeente, relatief weinig betaalt voor de plek.

Eigenaar Rutger Slomp is hier namelijk terechtgekomen nadat hij een prijsvraag won van de Dienst Zuidas. Ondernemers konden een business plan insturen voor een tijdelijke eetkraam. Rutger, die Food & Business heeft gestudeerd, was al van plan om zijn eigen concept op te zetten en zag de prijsvraag als een mooie kans. Uit de 83 inzendingen werden Stewart & Sally en nog vier andere ondernemingen gekozen.

Zuidas stimuleren

De Dienst Zuidas is een onderdeel van de gemeente Amsterdam en wil met dergelijke projecten ontwikkelingen op het gebied van wonen, werken en recreëren stimuleren. Toch moet Stewart & Sally weg, ondanks dat het goed loopt en klanten tevreden zijn, stelt Slomp.

Stewart & Sally is eigenlijk een metafoor: Volgens Slomp houden mannen wat meer van stevig, een goed stoofpotje bijvoorbeeld: Stewart. Vrouwen houden wat meer van salades, Sally. Zo heb je voor ieder wat wils.

Zelf samenstellen

De formule is “fresh to go” zo stelt Rutger, geïnspireerd door de Europees-mediterraanse keuken. Op de kaart staan salades, stoofpotjes en soepen. Stoofpotjes kun je zelf samenstellen met als basis pasta, couscous of rijst.

Bij Stewart & Sally heb je bijzondere smaakcombinaties. Zo kan je als dressing honing-mosterd, vinaigrette of yoghurt-munt nemen en als topping onder andere gegrilde paprika, courgette, olijven of Turkse feta.

Lekkere bite

Slomp maakt direct een verse salade voor me klaar, met als basis couscous en als topping bietjes, kikkererwten, sesamzaad en Turkse fetakaas. Het resultaat: een heerlijke verse salade, met pure smaakcombinaties en een lekkere bite.

Het gros van de klanten zijn studenten en medewerkers van de VU. Nu Stewart & Sally weggaat, is het afwachten of er iets nieuws voor in de plaats komt.

Stewart: ‘beef stew’, een rundvlees stoofpotje met chili, kaneel en venkel.

Sally: couscoussalade met onder andere bietjes, kikkererwten, sesamzaad en Turkse fetakaas.