18 maart 2024

‘Bij ons thuis is de regel dat je op je achttiende het huis uitgaat’

Studenten moeten optimaal gebruik maken van de mogelijkheden aan de VU, zei rector Vinod Subramaniam vanmorgen tegen de vierduizend nieuwe eerstejaars op het campusplein. Een leuke selectie van die mogelijkheden wordt vanmiddag gepresenteerd op de infomarkt, waarmee de Introductiedagen worden afgetrapt.

Verschillende studentenverenigingen hebben er een stand, Green Office deelt thermosbekers uit aan studenten die een “pledge” neerpenden op een groot vel papier: ik zal meer vegan eten, ik zal minder uit plastic eten, ik beloof minder te vliegen, enzovoort. Stichting DUWO is er voor de studenten die nog een kamer zochten en cateraar Eurest werft studenten voor bijbaantjes in de catering op de VU-campus.

informarkt3k.jpg
Studenten sporten zich in in het zweet op de roeimachines van verenigingen Okeanos en Skøll.

informarkt7k.jpg
In debatruimte 3D staan mensen met koptelefoons op een beetje gegeneerd om zich heen te kijken op de silent disco.

De studentenvereniging ASV Gay pocht dat ze de leukste LHBTQ+vereniging van Amsterdam is. “Kunst”, zeg ik, “jullie zijn de enige LHBTQ+-vereniging.” Matthias de Coo van ASV Gay zegt dat dat klopt. “We zijn gewoon de leukste studentenvereniging van Amsterdam.” ASV Gay doet alle dingen die gewone studentenverenigingen ook doen, zegt zijn collega, wier naam ik ben vergeten te vragen. “Reisjes, borrels, biercantus…” Alleen aan ontgroenen doet de vereniging niet. “Bij ons mag alles en hoeft niets, en iedereen tussen de 18 en 30 die een opleiding volgt, is welkom.”

Is voor studenten de drempel niet hoog om op een drukke, openbare markt informatie te vragen bij een LHBTQ+-vereniging? “Valt erg mee”, zegt De Coo. “Het wordt steeds normaler, en de introverte types trekken we over de streep met een leuk spelletje.”

infomarkt1k.jpg

“Heel gezellig”, vindt Jinhua van Reenen (19) de infomarkt. Ze gaat biomedische wetenschappen studeren en wil wel lid worden van een vereniging, maar vraagt zich af of het ook later in het jaar kan, omdat ze zich eerst helemaal op haar drukke studie wil richten (dat kan). Van Reenen woont in Hoofddorp, bij haar ouders, en is niet van plan om op kamers te gaan wonen. “Ik denk niet dat ik veel van het studentenleven hoef te missen als ik bij mijn ouders blijf wonen”, zegt ze.

Ze zit met een groep studenten aan een tafel die alemaal bij hun ouders blijven wonen. “Op kamers wonen is onbetaalbaar”, zegt een van hen. Alleen student international business administration Daan (18) uit Noord-Brabant heeft een appartement in Amsterdam. “Dat hebben mijn ouders daar gekocht. Een broer en een zus van mij, die ook aan de VU hebben gestudeerd, hebben er tijdens hun studie ook gewoond.”

Daan heeft vier broers en twee zussen. “Bij ons thuis is de regel dat je op je achttiende het huis uitgaat”, vertelt hij. Hij is in Amsterdam gaan studeren vanwege dat appartement.

informarkt4k.jpg

informarkt2k.jpg

informarkt5k.jpg

Aanpassing 17-01-23: De achternaam en woonplaats van student Daan zijn om persoonlijke redenen verwijderd.