29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Nadia Dominici in haar onderzoekslab op de VU met een baby op de loopband

Bewegingswetenschapper vertelt op Netflix over leren lopen

Nadia Dominici doet onderzoek naar hoe kinderen leren lopen. Ze werkte mee aan de Netflix-serie Babies.

De serie Babies, sinds twee weken te zien op Netflix, gaat over de ontwikkeling van kinderen in hun eerste jaar: wat gebeurt er in hun hoofd als ze slapen? Hoe leren ze praten? En hoe leren ze lopen? Bewegingswetenschapper Dominici wordt als expert geïnterviewd over dit laatste onderwerp.

Aangeboren gedrag

Is lopen een aangeboren patroon of leren we het in het begin van ons leven? Dat was de vraag waarmee Dominici in 2010 een onderzoek in Rome begon onder pasgeborenen. “Pasgeborenen maken loopbewegingen. Maar de vraag was of die echt verbonden zijn met de manier waarop ze later leren lopen, of dat het reflexmatig gedrag is dat verder geen doel dient”, vertelt Dominici. In het ziekenhuis in Rome onderzochten ze de bewegingen en de spieractiviteit van kinderen van drie dagen oud. Daarna deden ze hetzelfde bij kinderen die net kunnen lopen.

Daaruit bleek dat de bewegingspatronen van pasgeborenen wel degelijk een rol spelen bij het leren lopen. “Kinderen die leren lopen ontwikkelen er nog een paar patronen bij, maar ze gebruiken nog steeds ook dezelfde patronen die ze al hadden toen ze net waren geboren”, vertelt Dominici. Dat het vermogen om te lopen bij mensen dus is aangeboren, was een grote ontdekking. Het leverde Dominici publicaties op in Science.

Dochter Luna

In aflevering 6 van de Netflix-serie Babies vertelt Dominici over haar onderzoek aan de VU dat voortborduurt op haar eerdere werk. Ze meet hoe spieractiviteit, beweging en hersenen samenwerken bij het leren lopen.  In de serie is ook Dominici’s eigen dochter Luna te zien, die ten tijde van de opnames een maand oud was. “De loopreflex was natuurlijk een van de eerste dingen die ik bij haar testte”, vertelt Dominici.