18 maart 2024

Bètafaculteit wil ook vacatures voor alleen vrouwen

Het faculteitsbestuur van Bètawetenschappen heeft het plan opgevat om een aantal vacatures de komende tijd alleen open te stellen voor vrouwen. “We moeten voor bijna de helft vrouwen werven en in ons netwerk zitten meestal meer mannen”, zegt bètadecaan Guus Schreiber.

Het gaat om in totaal 23 academische posities, betaald uit het overheidsgeld voor de zogenaamde sectorplannen voor fundamenteel onderzoek in de bèta- en technische wetenschappen. Vorige week kreeg de exacte faculteit daaruit 3,5 miljoen euro toebedeeld, maar een voorwaarde is dat er per discipline minimaal 35 procent vrouwen wordt aangesteld. “De afdelingen die er zes posities bij krijgen, moeten dan voor de helft vrouwen werven, want twee vrouwen is 33 procent”, rekent Schreiber voor.

Onhaalbaar

In totaal zijn er bij de bèta’s 11 vrouwen nodig voor de 23 posities. “Dat halen we niet als we niet sommige vacatures voor alleen vrouwen openstellen”, stelt Schreiber. Het gaat met name om jonge wetenschappers die een tenure track aan de VU komen doen, die als alles goed gaat een vaste baan krijgen.

Schreiber: “Het is natuurlijk een dilemma, want het is een soort discriminatie. Maar als er zo’n brede consensus over is dat het nu nou eenmaal nodig is om de boel recht te trekken, waarom zouden we het dan niet doen?” De Technische Universiteit Eindhoven maakte vorige maand bekend vacatures alleen voor vrouwen open te stellen. Dat is een stuk radicaler, want het geldt voor alle vacatures en anderhalf jaar lang.

Het idee van het bètafaculteitsbestuur wordt nog bestudeerd door de dienst HRM. De onderdeelcommissie moet ook nog reageren.

Update 15 juli

Aan de zin over tenure track is later toegevoegd dat er in principe uitzicht is op een vaste aanstelling.