29 maart 2024

Besluit samenwerking VU-UvA uitgesteld, voorbereidingen gaan wel door

Een go-no go besluit over de samenwerking van exacte wetenschappen is niet genomen op de gemeenschappelijke vergadering van de raden van toezicht van de VU en UvA afgelopen vrijdag. De bestuurders willen daarmee wachten tot het College van Bestuur  van de VU weer voltallig is (1 mei) en de raad van toezicht van de UvA ook. Wel gaan de voorbereidingen voor de Amsterdam  Faculty of Science gewoon door.
Maar de eerdere ambitie om in 2014 alle exacte bachelors gezamenlijk aan te bieden moest wel worden bijgesteld. Dat wordt nu september 2015.  “We krijgen alles niet op tijd rond om de hele studentenwerving in 2014 al gezamenlijk te doen. En we willen niet dat studenten in een systeem terechtkomen met veel kinderziektes”, zegt decaan exact Hubertus Irth.

Dat de samenwerking zou zijn uitgesteld omdat de VU zich eerst wil richten op het halen van de Instellingstoets, zoals Folia eerder meldde, is volgens Irth onwaar.  Volgens Yasha Lange, woordvoerder van de UvA, is het uitgestelde besluit ook geen teken dat de UvA aarzelingen heeft gekregen over de samenwerking met de VU vanwege de bestuurscrisis. Als alles nu volgens planning verloopt, wordt het besluit eind dit jaar definitief genomen. Voor die tijd moeten de raden van toezicht zich nog uitspreken en de medezeggenschapsraden nog worden gehoord.