Studentenleven
& Maatschappij

Bas de Groot (ChristenUnie): “Amsterdam is een Walhalla voor mensenhandelaars”

Tweedejaars masterstudent Rechten Bas de Groot is lijsttrekker voor de Amsterdamse ChristenUnie. Hij verwacht dat de CU straks voor het eerst een zetel in de gemeenteraad gaat winnen.

Joram van der Stoep, die verkiesbaar is voor het CDA, zei dat je beter een transgender in Staphorst kunt zijn dan een christen in Amsterdam.

“Dat denk ik niet. Er gebeurt veel met christenen in Amsterdam. Er is een nieuwe generatie christenen die het geloof op een positieve manier uitdraagt en op een vernieuwende manier vormgeeft, met een grote maatschappelijke betrokkenheid. Kijk bijvoorbeeld naar de asielzoekers. Het zijn juist de kerken die zich daarover ontfermen.”

Waarom doen christelijke partijen het dan zo slecht in Amsterdam?

“Omdat Amsterdammers zich niet zo makkelijk de les laten lezen en van christenen bestaat het beeld dat ze graag regels opleggen. Maar ik geloof dat daar verandering in zit. De christelijke organisaties richten zich op de seculiere Amsterdammers en doorbreken het negatieve beeld dat er vaak terecht bestond van christenen.”

Terecht?

“Niet alle kerken zijn altijd even uitnodigend geweest.”

Waarom moeten VU-studenten en VU-medewerkers op jou stemmen?

“Omdat wij niet geloven dat de overheid alles op moet lossen, of de markt. Wij geloven in de kracht van maatschappelijke organisaties en vrijwilligers. En laat dat nou net zijn wat ook terugkomt in het gedachtegoed van Abraham Kuyper, de stichter van de VU.”

Ik vraag me af of veel VU-studenten nog zo’n sterke binding met het gedachtegoed van Kuyper voelen.

“Nou goed, de CU wil de doorstroming in de woningmarkt bevorderen met een starterscontract, waarbij bewoners van goedkope starterswoningen verplicht worden die na vijf jaar weer te verlaten, zoals studenten hun studentenwoning na vijf jaar moeten verlaten om plaats te maken voor nieuwe studenten. En verder zijn we voor het ombouwen van leegstaande kantoorpanden tot goedkope woningen. Zo wordt de Amsterdamse woningmarkt toegankelijker voor jongeren.”

“Ook vinden we dat het openbaar vervoer langer moet doorrijden. Ik woon in Zuidoost, waar de laatste metro om kwart over twaalf rijdt. Dat moet een uur worden verlengd, en dat kan betaald worden door andere metro’s op andere dagdelen minder frequent te laten rijden. Zo hoeft er geen geld bij.”

En meer in het algemeen?

“De CU vindt vooral het opkomen voor de kwetsbaren belangrijk. Illegalen bijvoorbeeld, die stel je niet strafbaar omdat ze niet terugkunnen naar hun land omdat het daar onveilig is. Onze landelijke partijleider Arie Slob heeft daar laatst een duidelijk statement over gemaakt en op Amsterdams niveau zetten we ons in voor de Vluchtgarage en de Vluchthaven.”

“Ook de benadering van de prostitutie moet anders. Er wordt hier uitgegaan van prostitueés als zelfstandige vrouwen die zelf voor de prostitutie kiest, maar het zijn vaker misbruikte vrouwen die gedwongen worden. Amsterdam is een Walhalla voor mensenhandelaars. Daarom kiezen we voor uitstapprogramma’s voor prostituees en voor het Zweedse model, waarbij bezoekers van prostitueés strafbaar worden gesteld.”

Maar als prostitutie illegaal wordt, gaat ze toch gewoon ondergronds? Nu heeft de overheid er controle op.

“Nu worden vrouwen onder de ogen van de overheid mishandeld en kan de politie niets doen, omdat er geen aangifte wordt gedaan. In de illegaliteit zullen klanten toch prostituees weten te vinden en als de klanten dat kunnen, kan de politie dat ook.”

Dit is het achtste deel van een serie over studenten en medewerkers van de VU die zich verkiesbaar hebben gesteld voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Het eerste deel leest u hier, het tweede hier, het derde hier, het vierde hier, het vijfde hier, het zesde hier en het zevende hier. Zie ook het artikel over kandidaatraadsleden in de nieuwe Advalvas.