20 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Autochtoon etnische minderheid in Amsterdam

De minderheid van de Amsterdammers is autochtoon en daar moeten we aan wennen. Dat zei hoogleraar diversiteit en onderwijs Maurice Crul in zijn oratie op vrijdag 22 maart. “Integreren is een achterhaald concept”, betoogde Crul. De politiek in Nederland vindt nog steeds dat als je in Nederland komt, je je moet aanpassen aan de Nederlandse normen en waarden. “Maar wie moet in een stad als Amsterdam die aanpassing gaan afdwingen als er niet één dominante groep is?” Dat is de ene boodschap die Crul geeft, en aan de andere kant geeft hij aan dat deze verschuiving voor problemen kan zorgen. Crul: “Mensen die zich niet aanpassen aan die superdiversiteit krijgen een probleem. Je medestudent of leidinggevende zal steeds vaker een Marokkaanse of Turkse Amsterdammer zijn.”

Voor een interview met Maurice Crul klik hier.