18 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Athena’s Angels gaan seksisme in de wetenschap aanpakken

Seksisme in de wetenschap, daarbij denkt u misschien aan het glazen plafond en faculteiten die maar blijven volhouden dat zich nooit een geschikte vrouwelijke kandidaat aandient om die leerstoel te bezetten.

Maar het is nog veel absurder, blijkt uit de voorbeelden die vier vrouwelijke wetenschappers geven op hun website Athena’s Angels, die gisteren werd gelanceerd. Een promotor die zijn zwangere promovenda een abortus adviseert, vrouwelijke wetenschappers naar wie niet wordt geluisterd ‘omdat vrouwen altijd emotioneel reageren’, mannelijke wetenschappers die hun vrouwelijke collega’s oppakken en ondersteboven houden alsof het kinderen zijn.

Griekse godin

Het is mooi geweest, zeggen classicus Ineke Sluijter, sociaal psycholoog Naomi Ellemers, ontwikkelingspsycholoog Eveline Crone en gezinspedagoog Judi Mesman. Als Athena’s Angels (Athena is de Griekse godin van de kennis) willen ze seksisme in de wetenschap aan de kaak stellen en mensen mobiliseren om de strijd ermee aan te binden.

“Het zijn allemaal incidenten”, zegt Ellemers in een interview met NRC Handelsblad, “maar als je het allemaal bij elkaar optelt… Daarom zijn we deze site ook begonnen: om het probleem zichtbaar te maken.”

Blanke mannen

De wetenschap is nog steeds het bolwerk van blanke mannen. Vrouwen zijn zwaar ondervertegenwoordigd in belangrijke posities. 35 procent van de universitair docenten, 22 procent van de universitair hoofddocenten en 16 procent van de hoogleraren in Nederland is vrouw.

De vier vrouwelijke hoogleraren willen opkomen voor de belangen van vrouwen in de wetenschap. ‘De missie van Athena’s Angels is om vrouwen en mannen werkelijk gelijke kansen te bieden op een loopbaan in de wetenschap.’

Ze roepen hun lezers op om misstanden te melden en zich bij de Angels aan te sluiten.