29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Arbeidsinspectie neemt alle Nederlandse universiteiten onder de loep

De arbeidsinspectie gaat nog dit jaar onderzoek doen naar de werkomstandigheden aan Nederlandse universiteiten. De collectieve klacht van protestbeweging WOinActie en vakbond FNV is nu officieel in behandeling genomen.

De protestbeweging stapte vorige maand naar de arbeidsinspectie met meer dan 700 meldingen van structureel overwerk aan de universiteiten. De klachten varieerden van lichamelijke aandoeningen tot psychische en relationele problemen.

De FNV deed als vakbond formeel de melding bij de inspectie. “En zoals het hoort hebben we nu ook een formele bevestigingsbrief gekregen”, zegt bestuurder Jan Boersma.

“Bij de overhandiging van het rapport hadden we al aangegeven dat we de klacht in behandeling zouden nemen”, zegt een woordvoerder van de arbeidsinspectie. “Nu staat dat dus ook officieel op papier.” Wanneer het onderzoek van start gaat en hoe het vorm krijgt, is nog niet besloten.