19 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Analyse: CDA en ChristenUnie verstoppen zich achter regeerakkoord

CDA en ChristenUnie willen de basisbeurs weer invoeren, maar nu nog niet: ze voelen zich gebonden aan het regeerakkoord. Ze vragen geduld tot na de volgende verkiezingen, maar waarom?

Zoals bekend heeft een politieke meerderheid zich afgekeerd van het huidige leenstelsel. Toch verandert er voorlopig helemaal niets, zoals afgelopen week weer duidelijk werd in de Tweede Kamer.

De twee christelijke coalitiepartijen hebben nu eenmaal een regeerakkoord gesloten met VVD en D66 en dat valt met geen koevoet open te wrikken. De beide liberale regeringspartijen vinden het leenstelsel nog altijd prima.

Mooi voor elkaar

CDA en ChristenUnie wijzen graag op het halveren van het collegegeld voor eerstejaars: dat hebben ze toch maar mooi voor elkaar gekregen. Meer zit er nu niet in, wacht maar tot er weer verkiezingen komen.

Maar wat denken ze dat er na die verkiezingen gaat gebeuren? De VVD is momenteel de grootste partij in de Tweede Kamer en gaat ook in de meeste peilingen aan kop. Het moet dus gek lopen, willen de liberalen straks in de oppositiebankjes belanden. Naar alle waarschijnlijkheid moet er dus wéér een regeerakkoord met de VVD gesloten worden, en die ziet weinig in de terugkeer van de basisbeurs.

Niet heilig

En hoe zullen die onderhandelingen dan verlopen? Als CDA en ChristenUnie nu geen zin hebben om de basisbeurs er doorheen te drukken, waarom straks dan wel?

Het regeerakkoord is ook niet heilig. De verhoging van de rente op studieschulden stond in het regeerakkoord, maar is uiteindelijk niet doorgegaan. Dat is politiek gezien business as usual. Een kabinet valt over grote kwesties, niet over de studiefinanciering.

Grote stap

Maar zelfs een voorstel van SGP en GroenLinks om de aanvullende beurs te verruimen, krijgt nu geen steun, want dat zou de onderhandelingen na de volgende verkiezingen maar schaden. Zoals ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins zegt: “Ik wil eigenlijk liever mijn kruit drooghouden voor een echt grote stap: de terugkeer van de basisbeurs.”

Dus blijven CDA en ChristenUnie op hun handen zitten, ook al blijven studenten nog “drie jaar lang in de kou staan”, zoals de SGP het uitdrukt. Zou het kunnen dat de overtuiging ontbreekt en dat de twee regeringspartijen minder waarde hechten aan de terugkeer van de basisbeurs dan ze doen voorkomen?