29 maart 2024

Amsterdamse studenten zetten vluchtelingenuniversiteit op

Kiron University is een Duits initiatief om vluchtelingen, in samenwerking met bestaande universiteiten, laagdrempelig hoger onderwijs te geven, al hebben ze geen status of geld en spreken ze de taal niet. Vorig jaar zijn de eerste 1350 studenten begonnen met hun studie aan Kiron University in Berlijn.

Een groep van vijftien Amsterdamse studenten van de UvA en het Amsterdam University College proberen nu in Nederland ook een Kiron University van de grond te krijgen (wel oppassen voor de nieuwe wet waarmee minister Bussemaker ‘nepuniversiteiten’ wil gaan aanpakken).

Beginfase

“We zitten nog helemaal in het beginstadium en zijn in gesprek met onder andere de VU”, zegt Mirte Boot, studente Politics, Psychology, Law and Economics (PPLE). “Iemand van ons kent iemand in Duitsland die bij Kiron betrokken is en daarmee is alles begonnen. Het is een heel groot project en we zijn nu vooral bezig zoveel mogelijk mensen en instanties mee te krijgen, te verkennen wat er al is aan initiatieven, met welke partners we moeten samenwerken, enzovoort.”

In Duitsland ondersteunt een groep van 250 vrijwilligers een groep van tachtig fulltime krachten die de on- en offline colleges verzorgen. Momenteel hebben ze keuze uit vijf opleidingen: interculturele studies, business, computertechnologie, techniek en bouwkunde. De online lessen voor deze opleiding worden aangeboden door universiteiten als Harvard en MIT, in samenwerking met online-learning experts als edX and Coursera. In computers en internetverbindingen wordt voorzien in samenwerking met partners als Facebook en Google for Education. En met behulp van een netwerk van NGO’s en universiteiten hebben studenten toegang tot studielokalen, ‘buddy programmes’, stages, studiebegeleiding en psychologische begeleiding.

Zinvol werk

De eerste twee jaar van de drie jaar durende studie bij Kiron University  worden online gevolgd, met daarnaast taallessen. In het derde jaar studeren de studenten af aan een van Kirons officiële partneruniversiteiten. Pas dan hoeven ze collegegeld te betalen: 1200 euro.

De bereidheid onder studenten om iets voor vluchtelingen te doen, is groot, constateert Boot. Zelf was ze vrijwilliger bij de groep die vluchtelingen opvangt op het Centraal Station en ze wegwijs maakt. “Dat is zinvol werk, maar met Kiron kunnen we vluchtelingen helpen hier hun kansen te vergroten.”

De VU heeft al een speciaal programma voor vluchtelingen die in hun land van herkomst al hoger onderwijs hebben genoten. Ook de beweging We Are Here verzorgt, in samenwerking met onder andere de VU, colleges voor zogenaamde ‘illegale vluchtelingen.’

Wie denkt een steentje te kunnen bijdragen aan de realisatie van de Nederlandse afdeling van Kiron, kan mailen met Hanna Doose: hanna.doose@kiron.university