18 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Amsterdam meest ambitieus bij aanpak kamernood

Gemeenten zijn volgens minister Ollongren goed op weg om het tekort aan studentenwoningen aan te pakken. Maar het is niet uit te sluiten dat studenten ook dit jaar tijdelijk in tenten moeten bivakkeren.

Het blijft voor studenten moeilijk om een betaalbare woning te vinden. Daarom hebben onderwijsinstellingen, verhuurders, gemeenten en studentenorganisaties eind vorig jaar een actieplan ondertekend om de kamernood te lijf te gaan. Binnen tien jaar moeten vraag en aanbod in evenwicht zijn.

De betrokken partijen zijn inmiddels een half jaar aan de slag en minister Ollongren van Binnenlandse Zaken, die ook over huisvesting gaat, is blij met de eerste resultaten, schrijft ze aan de Tweede Kamer. De lokale samenwerking is op gang gekomen en dat heeft in bijna alle studentensteden geleid tot concrete plannen om de woningtekorten aan te pakken.

Ambities

Amsterdam is het meest ambitieus. De stad wil de komende drie jaar 9.400 extra studentenwoningen realiseren en daarmee het hele huidige tekort wegwerken. Utrecht, de stad met de een na hoogste woningnood, heeft minder grote plannen. Met ruim 2.500 nieuwe woningen wordt tot 2023 nog geen derde van het gat gedicht. Delft mikt de komende vier jaar op 2.000 woningen, terwijl het tekort twee keer zo groot is. Het gaat in alle steden vooralsnog om ambities. De komende tijd moet blijken of die ook haalbaar zijn.

kamernood amsterdam.jpg