28 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Amsterdam krijgt felbegeerd ruimtelab niet

Amsterdam mag straks het prestigieuze medicijnenagentschap EMA verwelkomen, maar Leiden wint samen met de TU Delft de race om de nieuwe vestigingsplaats van het Nederlands Instituut voor Ruimte Onderzoek (SRON).

SRON is één van de negen onderzoeksinstituten van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Het houdt zich bezig met ruimteonderzoek en was gevestigd in Utrecht en Groningen. Maar omdat het gebouw in Utrecht verouderd was en de universiteit stopte met de masteropleiding sterrenkunde, ging het instituut in 2013 op zoek naar een nieuwe locatie.

Dat leek al snel geregeld: het Amsterdamse Science Park had veel belangstelling, maar de medezeggenschap van de Universiteit van Amsterdam stak er op het laatste moment een stokje voor. Het financiële risico zou te groot zijn.

Nieuwe locatie

Daarop moest SRON op zoek naar een nieuwe locatie. Alle universiteiten konden zich aanmelden. Ook Amsterdam mocht een nieuwe gooi doen en deed dat ook, ditmaal samen met de Universiteit Twente.

Ook de Radboud Universiteit en de TU Eindhoven sloegen de handen ineen bij de aanvraag, net als de TU Delft en de Universiteit Leiden. Dat laatste duo heeft nu de voorkeur van NWO en SRONHeel gek is dat niet, gezien de opleiding sterrenkunde bij de Universiteit Leiden. En ook het onderzoek sluit goed aan, schrijft het ruimtelab op zijn website.

Definitieve besluit

Mochten ook de ondernemingsraden ermee instemmen, dan vestigt het instituut zich over enkele jaren op de campus in Leiden. In de loop van 2018 volgt het definitieve besluit.

De Universiteit van Amsterdam is er op z’n zachtst gezegd niet blij mee. “We zijn ontzettend teleurgesteld dat SRON niet voor Amsterdam heeft gekozen”, zegt rector magnificus Karen Maex tegen UvA-website Folia.