Wetenschap
& Onderwijs

Amsterdam krijgt eigen variant op Jonge Akademie

Een Amsterdams platform voor jonge wetenschappers die passie voor hun werk hebben. Dat moet de Amsterdam Young Academy (AYA) worden. Dinsdag 6 november is de lancering in Artis.

“Het is een geweldige manier om jonge wetenschappers bij elkaar te brengen”, vertelde Kristine Steenbergh, universitair hoofddocent Engelse literatuur, eerder dit jaar in Advalvas. Samen met filosoof Jeroen de Ridder is zij een van de uitvoerders van het plan voor een Amsterdamse variant op De Jonge Akademie van wetenschapsorganisatie KNAW.

Inspiratie

“Het gebeurt niet vaak dat je als onderzoeker wetenschappers van andere faculteiten tegenkomt. Dat kan heel inspirerend werken. Niet alleen kun je bepaalde prangende vragen vanuit verschillende disciplines benaderen. Je ziet ook hoe je eigen vakgebied zich verhoudt tot dat van anderen.”

Amsterdamse tak

Het idee voor een gezamenlijk Amsterdams platform werd eerder bedacht door VU- en UvA-medewerkers van De Jonge Akademie. Toen Steenbergh en de Ridder in 2017 daar toetraden, besloten zij het uit te voeren. Ook in universiteitssteden als Rotterdam, Groningen en Utrecht worden soortgelijke platformen opgericht.
De Amsterdam Young Academy is officieel niet aan de KNAW verbonden. Maar Steenbergh en De Ridder hopen dat lidmaatschap voor de deelnemende wetenschappers een opstapje naar De Jonge Akademie kan zijn.

Selectie

Die wetenschappers werden aan een aantal criteria getoetst. Ze moeten goed zijn in hun werk, maar worden nog niet keihard afgerekend op de dingen die ze nog niet onder de knie hebben. “We zoeken jonge getalenteerde mensen die gepassioneerd zijn in wat ze doen. Die bereid zijn om over het muurtje van hun eigen discipline te kijken. Ze moeten goed zijn in onderwijs of onderzoek”, zei Steenbergh. De dertig nieuwe leden van AYA komen van de VU en de UvA en zullen vier jaar lang lid zijn.